Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de València i la Universitat Politècnica de València per a la Missió Climàtica

L’Ajuntament de València i la Universitat Politècnica de València van signar el 10 de gener de 2022 la declaració d’intencions UPV-Ciutat “València Ciutat Climàticament Neutra en 2030”, on van mostrar els seus mutus compromisos per treballar conjuntament per la Missió Climàtica. En aquesta declaració manifestàren el seu compromís d’articular el binomi de col·laboració Universitat-Ciutat, el detall de la qual es reflecteix en el conveni signat el 2 de març de 2023.

La finalitat del Binomi és la d’establir l’espai de diàleg i col·laboració entre la universitat i la ciutat per a aportar elements fonamentals que permeten avançar cap a la neutralitat climàtica sobre la base de vuit línies estratègiques:

• L1: Desenvolupar una forma de treball conjunt innovadora, fluida, oberta a l’escolta, resilient i adaptable als canvis polítics i contextuals.
  • L2: Compartir les mirades estratègiques per a alinear de manera coherent les polítiques, projectes, regulacions, convocatòries, continguts docents, línies de investigació, aliances, etc, amb la finalitat de contribuir a la Missió Climàtica.
  • L3: Generar i compartir coneixement valuós per a contribuir a la Missió Climàtica, a través de la ciència oberta i la generació de dades obertes, accessibles, interoperables i reutilitzables (FAIR data).
  • L4: Desenvolupar projectes amb capacitat transformadora per a contribuir a la Missió Climàtica, tant pròpiament de investigació com d’innovació.
  • L5: Oferir espais d’experimentació i bancs de proves controlats (sandbox) per a generar coneixement que puga ser replicable en els barris de la ciutat. Convertir el Campus de la UPV com un Living Lab climàtic on assajar solucions.
  • L6: Treballar aliances i col·laboracions estratègiques que actuen com a palanca per a maximitzar i accelerar les transformacions necessàries per a aconseguir la Missió Climàtica.
  • L7: Articular fòrums de diàleg i reflexió amplis per a construir els processos de transformació urbana en aliança amb la ciutadania, el sector privat, els centres de investigació i l’administració pública.
  • L8: Comunicar el valor social dels processos de transformació urbana en aliança amb la ciutadania i, en concret, amb la comunitat universitària.

Igualment, el conveni defineix una sèrie d’instruments (llista oberta i no excloent) per a desenvolupar aquestes línies: Convocatòria anual d’un projecte d’investigació estratègic, Convocatòria de projectes d’innovació social, projectes de generació espontània, projectes demostrats, Living Lab Climàtic, Ciutat Lab, elaboració de TFG, TFM, tesis i pràctiques, actualització de continguts docents, iniciatives d’aprenentatge en acció, espais de diàleg i reflexió…