Jornades “L’aliança UPV-Ciutat per a la Missió Climàtica 2030”

Les jornades “L’aliança UPV – ciutat per a la Missió Climàtica València 2030”, que se celebren a la Universitat Politècnica de València els dies 27 i 28 d’octubre, mostraran el potencial de l’aliança de les universitats i les ciutats per a respondre a l’emergència climàtica i aconseguir la descarbonització de València el 2030.

La trobada està coorganitzada per la Càtedra de Transició Energètica Urbana i el Vicerectorat de Desenvolupament Sostenible dels Campus de la UPV, en el marc de la Missió Climàtica de València, i permetrà conèixer iniciatives en les quals es treballa en diverses ciutats europees. La inscripció a les jornades és gratuïta i està disponible, juntament amb el programa, en la web de la Càtedra

València, una de les cent ciutats intel·ligents i climàticament neutres

València és una de les set ciutats espanyoles seleccionades per la Unió Europea per a participar en la missió “Cent ciutats intel·ligents i climàticament neutres d’ací al 2030“, juntament amb Barcelona, Madrid, Sevilla, Valladolid, Vitòria-Gasteiz i Saragossa. El seu objectiu és que aquestes ciutats europees assolisquen el 2030 l’equilibri entre les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i les que absorbeix el medi, desenvolupant iniciatives que es puguen adoptar en altres àrees urbanes de la UE.

Carla Montagud Montalvá, directora de la Càtedra de Transició Energètica i Urbana de la UPV, anima el personal investigador, tècnic i directiu d’entitats públiques i privades, com també a estudiants, a participar en les jornades, ja que “serà un esdeveniment d’impacte on es posaran en comú els punts de vista i iniciatives de diferents universitats espanyoles i europees en el procés de descarbonització de les ciutats, cosa que suposa un gran repte per a la societat”.

Transició energètica a les ciutats

Les jornades tenen dos espais diferenciats. El dijous 27 d’octubre, la trobada tindrà lloc a la sala d’actes del Cub Roig de la Ciutat Politècnica de la Innovació, i se centrarà en les aliances universitat-ciutat per a la transició energètica urbana.

La primera intervenció analitzarà el full de ruta de les ciutats europees cap a la neutralitat climàtica; a continuació, grups de recerca de cinc universitats espanyoles debatran sobre les iniciatives per a la transició energètica de les seues ciutats. També es presentaran treballs tècnics desenvolupats per la Universitat Politècnica de València per a la transició cap a la neutralitat climàtica de València, com els districtes d’energia positiva, els mapatges de recursos solars a les ciutats, la modelització de comunitats energètiques i la innovació en la lluita contra la pobresa energètica.

La jornada conclourà amb la presentació de la proposta per a la transició energètica del barri de Campanar de l’equip guanyador del programa Smart & Sustainable València 2030, fruit de la col·laboració entre el Reial Institut de Tecnologia d’Estocolm, la Càtedra de Transició Energètica Urbana de la UPV i l’Ajuntament de València.

El paper de la universitat en la Missió Climàtica València 2030

El divendres 28 d’octubre, la jornada tindrà lloc a l’aula magna de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la UPV. El tema central seran les aliances universitat-ciutat per a la Missió Climàtica València 2030. Durant la trobada es presentaran els avanços més recents en els binomis UPV-València i UV-València per a aquesta missió.

Els primers ponents –experts de la universitat neerlandesa TU Delft i de la sueca KTH– analitzaran la descarbonització dels campus universitaris i les aliances estratègiques universitat-ciutat a Europa.

A continuació, les responsables de les estratègies de sostenibilitat de la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València reflexionaran sobre les polítiques de totes dues universitats per a aconseguir la sostenibilitat i la descarbonització de la docència, la investigació, la mobilitat i la transferència.

Finalment, es presentaran les accions desplegades per la UPV i la UV en els respectius binomis universitat-ciutat. De la part de la UPV, es donaran a conèixer els avanços realitzats al Living Lab UPV des del seu llançament a l’octubre de l’any passat.

Segons fonts de la Unió Europea, les ciutats ocupen el 3% de la superfície terrestre, però produeixen més del 70% de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle. A Europa, s’estima que el 2050 prop del 85% de la població viurà en zones urbanes. Per aquesta raó, l’actual emergència climàtica ha d’abordar-se a les ciutats i és la mateixa ciutadania qui ha de fer-ho.