Evaluación del aprendizaje: Aprendizaje + Docencia: UPV
- -
UPV
 
Evaluación del aprendizaje

Avaluació de l'aprenentatge

Avaluació

És el conjunt d'activitats organitzades en un procés sistemàtic de recollida, anàlisi i interpretació de la informació, amb la finalitat d'emetre un judici d’acord amb uns criteris prèviament establits i prendre decisions.

Podem diferenciar tres tipus d'avaluació d’acord amb el moment i els objectius amb què s'aborda: inicial, formativa i sumatòria.

L'avaluació inicial o diagnòstica és la que es realitza abans dels nous aprenentatges, per a conèixer les idees prèvies de l’alumnat (sabers i competències) sobre les quals es fixaran els coneixements nous.

L'avaluació formativa és la que s'ofereix dins del procés d'aprenentatge per a obtenir dades parcials sobre els coneixements i les competències que va adquirint l’alumnat, i prendre decisions pedagògiques: avançar en el programa o retrocedir; canviar estratègies metodològiques; llevar, simplificar o agregar continguts; etc.

No s'ha de confondre l'avaluació formativa amb l'avaluació contínua (realització contínua de proves d'avaluació amb la finalitat de recopilar informació del procés d'aprenentatge de l'estudiant, i oferir una qualificació final basada en la suma –avaluació sumatòria– i ponderació d'aquestes proves).

Perquè l'avaluació siga realment formativa és necessari que la professora o professor oferisca feedback o retroacció a l'estudiant, amb certa freqüència durant el procés d'aprenentatge, amb els comentaris sobre el que ha fet i suggeriments sobre el que podria millorar.

L'avaluació sumatòria és la que s'efectua al final del semestre/curs, per a comprovar si l’alumnat ha adquirit les competències i sabers que permeten acreditar coneixements mitjançant certificats. És el judici final del procés, amb visió retrospectiva, observant el producte de l'aprenentatge.

Una activitat d'avaluació, la realitza una persona agent, que avalua mitjançant un instrument les proves recollides a través d'un determinat mitjà. A continuació es presenten cadascun d'aquests elements.

Mitjans d'avaluació

Els mitjans per a realitzar l'avaluació són les proves que serveixen per a recaptar informació sobre l'objecte a avaluar. Entre les quals destaquem:

Instrumentos de evaluación

Tal com determina Rodríguez i Ibarra (2011), els instruments d'avaluació són eines reals i tangibles utilitzades per la persona que avalua per a sistematitzar les seues valoracions sobre els diferents aspectes. Entre les quals destaquem:

Agents

Són els subjectes que emeten un judici i prenen una decisió segons la informació recaptada en l'avaluació duta a terme. Encara que el professor és el principal agent d'avaluació, també poden avaluar els alumnes, donant lloc a:


EMAS upv