Empresa

Pràctiques en Empresa

Qui som. Unitat de Pràctiques en Empresa

La Unitat de Pràctiques en Empresa de l’ETSINF depèn orgànicament de l’Escola i funcionalment del Servei Integrat d’Ocupació (SIE) sota el Vicerectorat d’Ocupació i Formació Permanent.

El SIE és l’òrgan impulsor i gestor d’iniciatives d’ocupabilitat per a millorar la inserció laboral de l’estudiantat i diplomats/as de la UPV. Dins d’aquest òrgan es troba la Secció de Pràctiques en Empresa que compta amb el suport i participació de les Unitats de Pràctiques en Empresa (UPE) en cada centre.

Des de la UPE, brindem suport i assessorament a les empreses per a la publicació d’ofertes de pràctiques i formalització d’aquestes. I, als estudiants, per a millorar la seua ocupabilitat i trobar empresa on realitzar les pràctiques i pel que concerneix la seua repercussió acadèmica.

Què són les Pràctiques en Empresa. Pràctiques externes

  • Les pràctiques en empresa o pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada per l’estudiantat universitari i supervisada per les Universitats.
  • L’objectiu és permetre aplicar i complementar els coneixements adquirits durant la formació acadèmica, afavorint l’adquisició de competències per a l’exercici d’activitats professionals, facilitar l’ocupabilitat i fomentar la capacitat d’emprenedoria.
  • Es poden desenvolupar en empreses, institucions públiques, fundacions i associacions sense ànim de lucre tant de l’àmbit nacional com internacional. També és possible realitzar-les en entitats de la nostra universitat (departaments, serveis, instituts, etc.).

Recomanacions i consideracions

1. Llegir detingudament les condicions reflectides en el conveni de cooperació educativa abans de signar-lo.

2. Acordar amb l’empresa els següents termes:

  • Horari
  • Dates d’inici i fi
  • Dedicació diària/setmanal
  • Tasques a realitzar
  • Borsa econòmica

3. Només iniciar les pràctiques si el/a estudiant ha confirmat que el conveni ha arribat dins del termini i en la forma corresponent a la Unitat de Pràctiques en Empresa ETSINF.

4. Consultar qualsevol tema relacionat amb les pràctiques amb els tutors o amb la Unitat de Pràctiques en Empresa en el moment que es plantege.

5. L’empresa ha de facilitar l’assistència a exàmens, o activitats acadèmiques puntuals d’obligat compliment, encara que el compromís de l’alumne és informar l’empresa d’aquestes circumstàncies puntuals amb antelació suficient i realitzar el nombre d’hores de pràctiques que figuren en la documentació formalitzada i entre les dates que allí figuren, i negociar amb l’empresa la recuperació d’aquestes hores.

6. Límit setmanal recomanat:

  • 20 hores setmanals en període lectiu
  • 40 en període no lectiu.

7. Aquells estudiants que vagen a lliurar el TFG/TFM al setembre del següent curs amb càrrec a la matrícula del present, hauran d’acabar les seues pràctiques el 31 d’agost per no tenir la consideració d’estudiant en el següent curs. Per exemple: Si estàs matriculat en 2025-2026 i tens matriculat el TFG/TFM però ho defensaràs al setembre de 2026, només podràs fer pràctiques fins al 31 d’agost de 2026 perquè no seràs estudiant del curs 2026-2027 encara que lliges al setembre de 2026. Per a qualsevol aclariment, consulta a la unitat de pràctiques.

Terminis

Període de realització de pràctiques.

Des de l’1 de setembre fins al 31 agost del següent any.

Com a màxim, sempre que l’estudiant no s’haja titulat abans, es podran realitzar pràctiques externes fins al 31 d’agost. En el moment en el qual es compleixen requisits per a titular-se (presentar el TFG/TFM i tenir tots els crèdits avaluats), es deixen de complir condicions per a realitzar pràctiques externes i s’ha de rescindir el conveni.

Lliurament de documentació

10 dies abans de la data d’inici (com a mínim).

Via e-mail a upe_inf@etsinf.upv.es

En el cas de pràctiques a l’estranger, 30 dies abans. Consulta a la Unitat de Pràctiques en Empresa.

Períodes especials. Nadal, Falles i Setmana Santa

Consulta amb la Unitat de Pràctiques en Empresa quan s’han de lliurar els convenis amb una data d’inici durant, i una setmana després, d’aquests períodes.

Vacances d’estiu

El mes d’agost es considera inhàbil en quant a tramitació de la documentació de pràctiques, per la qual cosa una pràctica la data d’inici de la qual estiga compresa entre el 26 de juliol i el 10 de setembre, tindrà de data límit de lliurament de documentació el 16 de juliol.

Com publicar ofertes de pràctiques

Per a la publicació de les seues ofertes de pràctiques tenim disponible una aplicació en el Portal d’Ocupació i Pràctiques – DIRE:

L’accés a aquesta aplicació és  https://aplicat.upv.es/dire-app/

En aquest altre link disposa d’un manual que li guiarà en el procés de publicació de les ofertes:

Formalització de la pràctica

  1. Estudiant i empresa acorden condicions bàsiques per a la realització de la pràctica:
    • Horari
    • Dates d’inici i fi
    • Dedicació diària/setmanal
    • Borsa econòmica
    • Estudiant cerca tutor/a UPV que qualificarà les pràctiques.
  2. Estudiant cerca tutor/a UPV que qualificarà les pràctiques.
  3. Generar el conveni de cooperació educativa en “ Calcula la teua pràctica”. Consisteix en una aplicació en la qual només cal emplenar les dades acordades i altres condicions de la pràctica. Manual.
  4. El conveni haurà de signar-se ELECTRÒNICAMENT (mitjançant certificat electrònic) per tots els participants:
    • Representant d’empresa
    • Tutor/a d’empresa
    • Tutor/a UPV
    • Estudiant
  5. Enviament del conveni a upe_inf@etsinf.upv.es, indicant en l’assumpte: «Nou Conveni – Data inicie DD/MM/AAAA». Com mínim 10 dies naturals abans de l’inici de les pràctiques. (*)
  6. Si la pràctica és curricular, l’estudiant ha d’estar ja matriculat o matricular-se immediatament dels crèdits. Instruccions en Matrícula de Pràctiques Externes (PE) en la secció Requisits.
  7. Alta Seguretat Social per part de l’empresa des de l’inici al final de les pràctiques.

Una vegada tramitat el conveni, tant l’empresa com l’estudiant rebran una còpia signada per la Vicerectora d’Ocupació i Formació Permanent.

NOTES IMPORTANTS:

  • Les pràctiques han de ser remunerades: bossa mínima 5 €/hora, per als cursos 2025-2026 i 2026-2027, segons normativa aprovada i publicada.
  • Poden desenvolupar-se de manera presencial o a distància. Si són a distància, en l’apartat del conveni “Lloc de realització de la pràctica”, ha d’indicar “MODALITAT A DISTÀNCIA”.
  • La Unitat de Pràctiques en Empresa ha de rebre el conveni signat electrònicament amb almenys 10 dies d’antelació a la data d’inici.

Compte amb el botó “Al més prompte possible” al costat de la data d’inici que apareix en “Calcula la teua pràctica”.

Si es fa clic en aquest botó s’ha de lliurar el conveni ja compilat i signat pels tutors, el representant de l’empresa i per l’estudiant AQUEST MATEIX DIA. Se sol necessitar més d’un dia per a tenir el conveni confeccionat i signat.

(*) En el cas de pràctiques a l’estranger, la documentació s’ha d’enviar 30 dies abans de la data d’inici. A més, s’ha de contractar una assegurança privada. Veure est link. Consulta a la Unitat de Pràctiques en Empresa – ETSINF.

Finalització i Avaluació de la pràctica

Finalitzada la pràctica, tant l’estudiant com el tutor d’empresa reben un e-mail anunciant que han d’emplenar els Informes d’avaluació (emplenant un qüestionari).

Una vegada emplenats, el Tutor/a UPV avaluarà les pràctiques:

  • Si és Curricular, rebrà una qualificació numèrica en Pràctiques Externes.
  • Si és Extracurricular, l’avaluació serà
    • Apta: amb el que apareixerà en l’expedient en l’apartat “Informació Complementària” i menció en Suplement Europeu al Títol.
    • No Apta

Es recomana pujar els informes immediatament després de la finalització de la pràctica, fins i tot si s’ha rescindit o si s’està realitzant una continuació d’una primera pràctica. Tots els convenis s’han d’avaluar.

Justificant de pràctiques

Una vegada finalitzada i avaluada una pràctica, totes les parts poden obtenir un justificant de participació en el programa de pràctiques en empresa. Prem ací.

Descarrega còpia de documentació tramitada

En aquest link es pot descarregar una còpia dels convenis (i les seues modificacions i rescissions) tramitats:

https://www.upv.es/contenidos/siepract/obtener-copia-autentica/