Tradició i disseny per a un futur sostenible.Un projecte de mobiliari que reinterpreta el serijo tradicional i posa en valor el patrimoni cultural i la tradició artesanal.
La proposta que l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial (*ETSIADI) presenta en el *NUDE 2025 de Fira *Hàbitat València es basa en un projecte de mobiliari que reinterpreta el *serijo tradicional i posa en valor el patrimoni cultural i la tradició artesanal.
En resposta a la creixent pèrdua d’identitat cultural en el medi rural deguda a la preocupant despoblació d’aquestes zones, naix Hilva, un projecte de disseny que recupera i reinterpreta el serijo —també conegut com posón—: un seient cilíndric d’espart o anea tradicional de la Meseta Sud espanyola. Així, aquesta proposta té la fi de preservar la tradició cultural des d’un punt de vista renovat, combinant disseny, artesania i sostenibilitat.
Hilva naix d’una reflexió personal sobre la despoblació, l’abandó dels oficis artesans i l’oblit del patrimoni que ha format part de la nostra història. El projecte cerca resignificar aquests elements, adaptant-los a nous contextos d’ús per a revaloritzar-los sense perdre la seua essència.
La col·lecció que es presenta, realitzada per l’estudiant Lucía Leo Rodríguez i tutoritzada per la professora Begoña *Sáiz *Mauleón, es compon de dues peces: Florencio, un seient ergonòmic que manté la forma cilíndrica del serijo, i Pilar, una taula auxiliar pensada per a acompanyar-ho. Florencio es presenta en dues versions: amb suport (el qual permet nuar un coixí intercanviable de teixit tradicional manxec amb farciment reciclat) i sense suport, en homenatge a la tipologia original. El seu interior buit permet guardar aquests coixins, reforçant la seua funcionalitat i sostenibilitat.
L’espart, material central del projecte, és trenat a mà per artesans de la zona. Així, Hilva no sols preserva un objecte, sinó que crea una aliança amb l’artesania local, generant noves oportunitats econòmiques en entorns rurals en risc de despoblació.
A més del producte, el projecte inclou una identitat visual i estratègia de marca dissenyades per a acostar aquesta proposta a un públic actual, reforçant la seua comercialització sense perdre el vincle amb el territori.
Hilva és un pont entre la memòria i el present. Una manera de reconèixer el valor del que vam ser per a imaginar el que podem ser.
