UPV Logo

Premis Artesania Comunitat Valenciana

Chenxue Li, estudiant del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de l’ETSIADI en la UPV, obté el guardó en la categoria Nous Talents

Chenxue Li, estudiant de quart curs del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial (ETSIADI) de la Universitat Politècnica de València (UPV), és la vencedora del certamen Premis Artesania Comunitat Valenciana en la categoria Nous Talents.

Convocats pel Centre d’Artesania de la Comunitat Valenciana, els guardons tenen per objecte incentivar la creació artesanal, la innovació, el compromís amb un desenvolupament sostenible, l’adaptació a les tendències del mercat i, al seu torn, premiar el saber fer de les artesanes i els artesans valencians atorgant-los reconeixement social i empresarial.

Alegria i estímul

“Aquest premi suposa per a mi una gran alegria i, sobretot, un enorme estímul per a continuar creixent com a dissenyadora”, afirma somrient Chenxue. “M’anima especialment en relació amb el treball manual i els processos artesanals, un àmbit que he descobert amb molt d’interès i respecte durant el desenvolupament d’aquest projecte”, afig l’estudiant de la UPV.

“L’origen d’aquesta obra”, recorda, “es troba en l’assignatura Taller de Models i Prototips, que vaig cursar durant el tercer any del grau. A través d’ella vaig tenir el meu primer acostament al tema de l’artesania tradicional, la qual cosa em va permetre conèixer millor la riquesa dels oficis artesanals valencians i desenvolupar una proposta vinculada a l’horta valenciana”.

La col·laboració amb Oobuka, decisiva

En el camí cap al premi, Chenxue no ha estat sola. De fet, la col·laboració en el projecte de l’estudi Oobuka ha sigut fonamental. “Poder comptar amb ells ha sigut una sort. Al principi, al no ser de València, no coneixia en profunditat aquest context i no em sentia del tot segura. No obstant això, gràcies al suport i l’orientació dels meus professors, així com dels artesans d’Oobuka, vaig poder acostar-me a poc a poc al món de l’artesania i descobrir el seu valor”, compte la guanyadora.

“Treballar amb ells”, prossegueix, “em va permetre aprendre més sobre la marroquineria i comprendre de primera mà els processos, els materials i la sensibilitat que hi ha darrere del treball artesanal. Per a mi, va ser una oportunitat pràctica molt valuosa, ja que vaig poder entrar en contacte directe amb professionals de l’ofici i desenvolupar una peça real a partir d’aquest aprenentatge”.

Inspirada en la barraca valenciana i amb un sistema d’autoacoblament

“L’obra”, indica Chenxue, “està inspirada en la barraca valenciana, prenent com a referència les seues característiques formals i la seua relació amb el paisatge tradicional de l’horta. La intenció del disseny és reinterpretar aquest element tradicional des d’una perspectiva contemporània”.

Així mateix, cal destacar que la peça compta amb una particularitat especial, com és que “no necessita costures ni elements externs d’unió, ja que funciona mitjançant un sistema d’autoacoblament. A més, vaig dissenyar un embalatge sostenible que permet transportar la peça en pla abans del seu ús. Això no sols ajuda a reduir costos i volum en el transport, sinó que també ofereix a l’usuari la possibilitat de participar en el procés de muntatge”, explica Chenxue, que indica que, “amb aquest projecte, volia unir tradició i modernitat, i mostrar el potencial de l’artesania en cuir des d’una mirada actual”.

“Al seu torn, també m’interessava destacar el caràcter insubstituïble del treball artesanal: a causa de les qualitats pròpies del cuir, la peça anirà canviant amb el temps, adquirint nous tons i textures, la qual cosa la converteix en un objecte únic”, conclou.

Font: UPV