Especial Hyperloop - 2

El mal funcionament d'una vàlvula trastoca els minuciosos plans de l'equip Hyperloop UPV en la segona jornada de la competició

[ 17/07/2018 ]

Una vàlvula és un instrument de regulació i control de fluid. Una cosa tan senzilla com una maneta a la meitat d'una canonada per a donar pas a més o menys cabal d'aigua o de qualsevol altre líquid o gas. Pot ser hidràulica, multivia, de seguretat, antiretorn, rotatòria, termoestàtica o, fins i tot, n'hi ha de cor. És, en sentit literal, una porteta, un petit objecte insignificant en una gran obra d'enginyeria que, no obstant això, pot resultar crítica en molts moments.

El mal funcionament d'una vàlvula va contribuir a l'atroç accident químic de Bhopal el 1984, el pitjor desastre industrial de la història de la humanitat. I, dècades més tard, va estar present en la tristament famosa explosió d'una refineria ocorreguda a Texas City el 2005. També ahir, a una altra escala, una fallada en una vàlvula va trastocar els minuciosos plans de l'equip Hyperloop UPV. La previsió per a la jornada del dilluns 16 era superar, almenys, l'assaig funcional i el test mecànic al rail, i fins i tot intentar la prova de buit. Però, a la meitat del procés, la peça es va fracturar.

La Hyperloop Pod Competition té, com altres grans espectacles de tipus talent show, unes figures a mig camí entre els adorables coachs (entrenadors o preparadors) i els tirànics jurats. Els advisors són enginyers voluntaris de SpaceX la missió dels quals és ajudar els equips potenciant el talent de les persones concursants, i fent-los brillar sobre la pista, en aquest cas, de rails; els Risto Mejide de la indústria del transport.

Dues instruccions clares

Arribat aquest contratemps, els advisors del certamen assignats a Hyperloop UPV obrin de forma exagerada els ulls, oculten el seu subtil desconcert i formulen dues instruccions clares: la primera, eixir a la recerca d'un recanvi de qualitat que puga reemplaçar la vàlvula danyada, i la segona, modificar el circuit pneumàtic afectat per a intentar millorar-lo. I a aquesta tasca dedica l'equip les llargues hores de la vesprada, nit i matinada del dilluns.

Laura Martí, responsable de Propulsió i Estructures, reorganitza els torns. I dictamina que, a les 9 del matí del dimarts 17, entrarà en SpaceX la unitat d'Aviònica al complet: Ferran Quiles, Xavier Portilla, Adrià Álvarez, Eva Fernández, Manuel Martínez, Guzmán Martín, Andrés Murgui i José Manuel Terrés. A més, estarà en primera línia de batalla part de la companyia de Propulsió i Estructures (Aitor Estarlich), del terç d'Energia (Helena Rivera i Héctor Bernad) i el responsable de Dinàmica (Federico Lluesma). Tots i totes capitanejats pel cap de projecte (project manager), Javier Arroyo.

A les 12 h, hora local, està prevista la presentació amb els advisors. D'això s'ocupen: la mateixa Laura Martí, Javier Arroyo, Federico Lluesma i Manuel Martínez... O, dit d'una altra manera: la Dona Invisible, Mr. Fantàstic, la Torxa Humana i la Cosa. Els quatre fantàstics en versió UPV. Alumnes que van adquirir superpoders després d'un contratemps en una missió científica a l'espai exterior.

La moral segueix alta malgrat la vàlvula i el seu afany de protagonisme, perquè el progrés de l'equip en la Hyperloop Pod Competition va millor que l'any passat. La UPV es manté en una posició bastant avantatjosa i confia de superar, avui sí, l'assaig funcional i el test mecànic. Encara que siga al segon intent. Perquè, com va dir l'anglès Benjamin Disraeli, "allò que preveiem, rarament ocorre; el que menys esperem és el que generalment succeeix".

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny