A la final!

Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Ropero, doctoranda en la UPV, seleccionats per a la final espanyola de Solo de Ciencia

[ 19/04/2024 ]

Miguel López Pérez, investigador del grup CVBLab- Human-TECH de la Universitat Politècnica de València, i Carolina Ropero Pérez, doctoranda en la UPV i investigadora de l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments (IATA-CSIC), estaran en la final espanyola de Solo de Ciencia, el certamen iberoamericà de monòlegs científics impulsat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). En les semifinals celebrades ahir a Granada, un jurat especialitzat i multidisciplinari va seleccionar als vuit monologuistes que competiran en aquesta final, que se celebrarà al maig a Madrid, entre els quals estan Miguel i Carolina.

Miguel, Sherlock, Watson i intel·ligència artificial per a detectar càncer

En el seu monòleg, Miguel es va aliar amb el Doctor Watson “més que amb Sherlock Holmes” per a parlar de com detectar càncer amb tècniques d'intel·ligència artificial (IA). L'investigador de la UPV va abordar el desafiament que suposa actualment recopilar proves mèdiques etiquetades per patòlegs per a entrenar models d’IA efectius. I va explicar la metodologia que porta desenvolupant des de la seua etapa predoctoral: aprofitar l'aportació de dades per part de persones no expertes en el camp mitjançant la ciència ciutadana per a crear models robustos que ajuden a la detecció del càncer.

Els fongs ens han salvat de tenir paneroles gegants!

Mentrestant, Carolina Ropero va descriure com els fongs han tingut un paper fonamental des del Paleozoic i tot el que ens aporten avui dia gràcies a la biotecnologia. Com si es tractara d'una història de ciència-ficció, la doctoranda va transportar al públic a l'origen dels primers organismes degradadors de fusta i va explicar per què els fongs ens han salvat de tenir paneroles gegants! A més, va parlar del potencial dels fongs en la transició ecològica, amb aplicació en àmbits com la generació de biocarburants i la valorització de residus vegetals.

Solo de Ciencia té com a objectiu principal el foment de la comunicació de la ciència en espanyol, estimulant als qui desenvolupen els seus estudis o la seua carrera professional en l'àmbit de la ciència, la tecnologia i la innovació a involucrar-se de manera activa en la divulgació en escenaris habitualment allunyats d'aquesta mena d'activitats.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC