Un cafè amb… Juan José Pascual Amorós

Conversem amb Juan José Pascual Amorós, professor de l’ETSEAMN i investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Animal.

• Bon dia, abans de tot ens agradaria conèixer-te millor pel que et demanem que et presentes als teus companys, qui és Juan José Pascual Amorós?

Perquè, potser el que més em defineix siga que soc un convençut de la funció pública. Algú que encara cree en la importància de viure cada dia per a contribuir a crear un millor món, començant pel més pròxim, però tractant de contribuir de manera global. Ah, i cuando tinc un moment lliure, un jugador de bàsquet etern.

• Quina activitat desenvolupes a l’escola?

Soc professor de «Nutrició Animal» del Departament de Ciència Animal en el Grau de «Enginyeria Agroalimentària i del Medi rural«, i dels Màsters «Enginyer Agrònom» i de «Ramaderia de Precisió».

«Una de les nostres línies d’investigació més recents van dirigides a la nutrició d’insectes per al seu posterior ús en animals i humans, (diuen que són el futur)»

• A més de la teua activitat docent també participes en projectes d’I+D+i, quines són les teues línies d’investigació?

En els últims 25 anys, m’he centrat principalment en la relació entre la nutrició i la genètica dels animals, per a millorar la resiliència, salut i benestar dels nostres animals de granja. Altres línies de les nostres línies van també dirigides a la biotecnologia de la nutrició animal, a la sostenibilitat de l’alimentació animal i recentment a la nutrició d’insectes per al seu posterior ús en animals i humans (diuen que són el futur).

• Sota la teua experiència professional, feia on es dirigeix l’activitat ramadera?

Inevitablement, encara que la ramaderia actual és molt més moderna i sostenible del que la majoria de la ciutadania considera, hem d’aprofundir a aconseguir una ramaderia encara més sostenible, respectuosa i adaptada a les noves demandes de la societat.

«En les pròximes dècades haurem d’augmentar la ramaderia extensiva associada a la utilització dels recursos naturals i de proximitat, i millorar la ramaderia intensiva mitjançant la digitalització i tecnificació»

• Com es pot millorar la sostenibilitat del sector?

En les pròximes dècades, la societat ens demandarà més productes d’origen vegetal, però com a omnívors haurem de proporcionar-los també gran quantitat de productes d’origen animal perquè disposen d’una alimentació saludable. Però ens demandaran que aquests siguen més saludables, sostenibles, respectuosos i eficaços.

Per això, deurem augmentar la ramaderia extensiva associada a la utilització dels recursos naturals i de proximitat, una ramaderia intensiva digitalitzada i tecnificada que ens permeta obtenir de manera sostenible i eficaç gran quantitat de nutrients amb el menor nombre d’animals i elevats nivells de benestar animal, i continuar explorant en el desenvolupament i sostenibilitat dels productes d’origen animal sense animals.

• Quin és el teu major repte a nivell professional?

Actualment la nutrició animal de precisió. Necessitem ser capaços de manejar animals en allotjaments més grans i amb major nivell de llibertat i interacció social. Això dificulta l’alimentació específica de cada animal.

«L’ús d’eines de ramaderia de precisió (sensors, menjadores electròniques, sistemes de seguiment per imatge, so…) ens ajudarà a desenvolupar sistemes d’alimentació diferenciada que permeta aquesta nova ramaderia amb major benestar«

La utilització d’eines de ramaderia de precisió (sensors, menjadores electròniques, sistemes de seguiment per imatge, so…) ens ajudarà a desenvolupar sistemes d’alimentació diferenciada que permeta aquesta nova ramaderia amb major benestar, salut i nutrició de cadascun dels animals, sense reduir la rendibilitat i sostenibilitat de l’àmbit rural.

• Endinsant-nos en un vessant més personal i distesa, quin lema o frase et serveix d’inspiració?

“L’important és no deixar si es fes preguntes”

• Acabarà Elon Musk amb Twitter o succeirà el contrari?

No ho sé, però tampoc em preocupa molt.

• Si desapareix Twitter, et passaràs a Mastodon?

La veritat, acabe de cercar en Google què és Mastodon.

• La pizza, amb o sense pinya?

Sense pinya i amb doble de formatge.

• A l’hivern, calcetins per a dormir?

Mai.

• Les vacances, mar o muntanya?

Primera mar per a perdre’m i després muntanya per a retrobar-me.

• Finalment, el cafè sol o amb llet?

Només, i els finde en companyia “cremaet”.