Un cafè amb… Rosa Porcel

Conversem amb Rosa Porcel, professora de l’ETSEAMN, nova subdirectora de l’Àrea de «Comunicació i Societat», vicedirectora de l’IBMCP (Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes)  i una de les divulgadores científiques de referència.

• Bon dia, abans de tot ens agradaria conèixer-te millor pel que et demanem que et presentes als teus companys, qui és Rosa Porcel?

Una professora i investigadora, que gaudeix amb la Ciència i que comparteix la seua passió.   Soc doctora en Bioquímica i Biologia Molecular, granadina de naixement i valenciana d’adopció. Després de més de 15 anys en el CSIC, finalment m’he incorporat a la UPV en 2021 com a professora.

M’agrada compartir el que aprenc així que, des de fa 12 anys, també soc divulgadora científica utilitzant diferents mitjans per a això i tractant d’arribar a tots els públics. Últimament a través de llibres.

Defense la idea que “el que no es compta, no compta»

• Quines tasques desenvoluparàs en la nova direcció de l’ETSEAMN?

Ocupe la Subdirecció de “Comunicació i Societat”. M’encarregue de la comunicació i de les activitats que impliquen un acostament de l’Escola a la societat. Defense la idea que “el que no es compta, no compta”, així que vull donar a conèixer al públic, entre altres coses, els motius pels quals la nostra Escola és la segona millor opció a nivell nacional per a estudiar diverses de les nostres titulacions i està entre les 50 millors del món segons els rànquings més prestigiosos.

Tenim la sort de comptar amb una Escola Tècnica Superior extraordinària gràcies al nostre personal (PDI i PAS), alumnat, instal·lacions i activitats que es duen a terme. Bàsicament soc responsable de la imatge corporativa i de l’estratègia de comunicació de l’ETSEAMN.

• Quin és l’impacte de l’ETSEIAMN en la societat valenciana?

Crec que menys del que deuria. De fet, un dels objectius de la meua legislatura serà incrementar-ho, i fer que l’Escola no sols siga present en temes relacionats amb les nostres titulacions, sinó també en actes rellevants per a la societat valenciana.

Portem més de 50 anys en actiu i pense que hauríem de tenir un paper més protagonista en mitjans de comunicació i presència pública. M’agradaria que molta més gent coneguera què és l’ETSEAMN i què fa per tots.

• Actualment, quin és el teu major repte a nivell professional?

Com a científic, obtenir finançament i aconseguir publicacions d’alt impacte i patents. Així com un científic té un repte contínuament, el meu repte com a professora és cadascun dels alumnes: cada estudiant és un projecte en el qual treballar.

A més, com ja he esmentat, m’agrada donar a conèixer a la societat el que fem, la qual cosa descobrim i com podem ajudar a resoldre problemes i millorar la Vida.

Investigue la relació de les plantes amb uns certs microorganismes com les micorrizes que els permeten tolerar millor la sequera entre altres estressos

En aquest sentit, m’agrada contar que el meu treball consisteix a desenvolupar plantes més productives en condicions de sequera. Concretament, investigue la relació de les plantes amb uns certs microorganismes com les micorrizes que els permeten tolerar millor la sequera entre altres estressos. Aqueix és el meu granet d’arena tractant d’aconseguir aliments per a tots en una situació mundial d’escassetat d’aigua.

• Endinsant-nos en un vessant més personal i distesa, quin lema o frase et serveix d’inspiració?

«La intel·ligència cerca i el cor troba». George Sand.

Rosa Porcel va obtenir el Premi Prismes al Millor Llibre Editat per “Això no estava en el meu llibre de Botànica”.
  • Acabarà Elon Musk amb Twitter o succeirà el contrari?

El contrari és que Twitter acabarà amb ell? Jejeje. Les RRSS han tingut i tenen molta importància. L’èxit o fracàs despenderá del nostre ús i de l’univers particular que creem en elles: si es basa en el respecte, el rigor o el divertimento, Twitter seguirà malgrat el seu amo. Si, per contra, fomenta l’odi i els extremismes, faules o els capritxos del seu amo, no hi haurà lloc per a la gent assenyada.

• Si desapareix Twitter, et passaràs a Mastodon?

Ja estic en Mastodon… per si de cas.

• La pizza, amb o sense pinya?

No és el meu tipus, però per què tancar-me? He menjat un arròs amb xoriço, tipus arròs a la zamorana, que lleva “el sentío”.

• A l’hivern, calcetins per a dormir?

Sense dubtar-ho. I per damunt del pijama

• Les vacances, mar o muntanya?

Quan tens les dues, com jo, que soc de Granada, no he de triar.

• Finalment, el cafè sol o amb llet?

Sempre acompanyada.