Informació d’accés al programa

Doctorat en Economia Agroalimentària

Requisits i criteris específics d’admissió al programa

Els requisits d’accés als programa oficials de doctorat són els establits en el Reial decret 99/2011 de 28 de gener. Així amb caràcter general, per a l’accés a un programa oficial de doctorat serà necessari estar en possessió dels títols oficials espanyols de Grau, o equivalent, i de Màster Universitari. Així mateix, podran accedir els qui es troben en algun dels supòsits regulats per l’article 6 del citat Reial decret.

Existeix un perfil d’accés recomanat al qual no li resultaran exigibles complements formatius. Aquest perfil correspon a alumnes la titulació d’accés dels quals al programa incloga formació específica en Economia Agrària, Economia del Medi Ambient i els Recursos Naturals i/o Economia del Desenvolupament per un equivalent a 60 ECTS.

Així mateix, existeixen altres dos perfils d’accés admissibles:

  1. Sol·licitants que procedisquen d’una formació en l’àmbit de les ciències econòmiques (ciències econòmiques o empresarials) o socials (ciències polítiques, sociologia).
  2. Sol·licitants que partisquen d’una formació de caràcter més tècnic (enginyeries, ciències ambientals) relacionada amb l’activitat agroalimentària i el medi ambient, i que compten amb formació en economia (tal com inclouen molts plans d’estudis d’aquestes titulacions).

La Comissió Acadèmica tindrà en compte el perfil dels alumnes admesos per a establir, en aquests dos últims casos, els complements de formació que correspondran a matèries impartides en el Màster Universitari en Economia Agroalimentària i del Medi Ambient. En a l’apartat corresponent (apartat 3.4) s’especifiquen els criteris utilitzats per a l’establiment d’aquests complements.

Per als alumnes que sol·liciten realitzar els estudis de doctorat a temps parcial, la Comissió del Programa de Doctorat avaluarà les circumstàncies del sol·licitant i els motius que justifiquen aquesta dedicació (compatibilitat amb altres activitats laborals. Situació familiar. Etc).

Els alumnes acceptats a temps parcial tindrà una programació de les activitats formatives diferents dels alumnes a temps complet (veure més endavant apartat corresponent a les activitats formatives).

El procés formatiu podrà realitzar-se indistintament en dues llengües: espanyol i anglès. En tot cas, el sol·licitant haurà d’acreditar un nivell alt en qualsevol d’elles (llengua materna o titulació oficial). En els criteris de valoració per a l’admissió, veure més endavant, es considerarà el coneixement de totes dues o terceres llengües.

L’admissió dels sol·licitants es realitzarà aplicant els criteris i ponderacions que apareixen a continuació. Perquè un alumne siga admès serà necessari que obtinga una puntuació mínima de 75 punts sobre 100.

  • Titulació acadèmica (30%)
  • Màster Universitari (40%)
  • Expedient acadèmic del Màster (20%)
  • Altres mèrits (entre ells coneixement d’idiomes, experiència professional) (10%)

Al seu torn cada mèrit vindrà corregit amb un coeficient d’afinitat amb les línies d’investigació del programa de doctorat. Aquest coeficient oscil·larà entre 0 (nul·la afinitat) i 1 (màxima afinitat).

Per als alumnes a temps parcial i els alumnes amb necessitats específiques, es realitzarà una entrevista personal que permeta establir i considerar les seues limitacions concretes (temporals, accessibilitat). D’aquesta manera, serà possible establir un disseny i una programació temporal de les activitats formatives que facilite la seua realització per part d’aquests alumnes.

Complements de formació

La comissió acadèmica del programa, estudiat el currículum del doctorand i el seu perfil d’ingrés decidirà sobre la pertinència que realitze complements de formació considerant la formació específica requerida pel doctorand per a l’adequat desenvolupament de la seua labor investigadora. En cas de ser necessari, aquests complements de formació correspondran a assignatures del Màster Universitari en Economia Agroalimentària i del Medi Ambient que imparteix el Departament d’Economia i Ciències Socials de la Universitat Politècnica de València.

Els alumnes que procedisquen del perfil recomanat no necessiten complements de formació.

Per a alumnes que accedisquen amb cadascun dels altres dos perfils d’accés admissibles, la Comissió Acadèmica seleccionarà les matèries a cursar atenent els següents criteris:

  • Per al perfil de ciències econòmiques o ciències socials, s’optarà per les assignatures del màster que acosten a l’alumne amb les característiques i particularitats del sector agroalimentari i el mitjà ambiental, així com el desenvolupament rural.
  • Per al perfil tècnic, s’optarà per les assignatures del màster amb major component de teoria econòmica i instrumental que reforcen la formació econòmica d’alumnes que ja estan familiaritzats amb els aspectes referits en el perfil anterior (sector agroalimentari, medi ambient, desenvolupament rural).

En aquests dos casos, la Comissió Acadèmica també valorarà el grau d’afinitat (alt o intermedi) de la titulació d’accés de l’alumne (per exemple, no serà igual, dins del perfil tècnic una formació forestal que industrial) per a determinar el nombre d’assignatures a cursar.

La selecció de les matèries que conformaran en el seu cas aquest complement les realitzarà la Comissió Acadèmica, a partir de l’oferta acadèmica del Màster Universitari en Economia Agroalimentària i del Medi Ambient, atesa la línia d’investigació en la qual l’alumne plateja realitzar la tesi doctoral.

Les assignatures que configuren aquest màster són:

  • Mòdul obligatori
    • Anàlisi de mercats i polítiques sectorials
    • Direcció comptable i fiscal de l’empresa agroalimentària
    • Direcció financera de l’empresa agroamlimentaria
    • Gestió empresarial i marc econòmic
    • Economia i política agroambiental
    • Investigació de mercats
  • Mòdul optatiu:
    • Economia social i sector agroalimentari
    • Comerç i desenvolupament
    • Processos i polítiques de desenvolupament rural
    • Planificació i internacionalització en màrqueting
    • Polítiques d’aigua i eficient del regadiu
    • Anàlisi de l’eficiència i productivitat en agricultura

El màster a partir del qual es configuren els complements formatius, té entre els seus resultats d’aprenentatge generals més vinculats amb la investigació, els següents: Saber analitzar, sintetitzar i interrelacionar la informació rebuda des d’una perspectiva crítica; Mostrar la capacitat d’analitzar la informació i saber trobar la resposta a problemes de diversa índole; Demostrar la capacitat de comunicar-se tant de manera oral com escrita i ser capaç de transmetre informació o opinions de manera correcta i en un llenguatge adequat, i Conèixer les principals característiques del sector agroalimentari i del medi ambient i les principals xifres econòmiques. Així mateix, cadascuna de les diferents assignatures planteja uns resultats d’aprenentatge específics.

Atès que aquests complements corresponen a assignatures del citat màster, els continguts específics, els resultats d’aprenentatge, les activitats formatives que es contemplen en cadascuna i els sistemes d’avaluació són els específics de cadascuna d’elles (encara que en el cas de l’avaluació en tots els casos aquesta és de caràcter continu). La superació de les assignatures corresponents implicarà el reconeixement per part de la comissió acadèmica del programa de doctorat d’haver superat els complements formatius.

Competències bàsiques i generals

Bàsiques

  • Comprensió sistemàtica d’un camp d’estudi i domini de les habilitats i mètodes d’investigació relacionats amb aquest camp.
  • Capacitat de concebre, dissenyar o crear, posar en pràctica i adoptar un procés substancial d’investigació o creació.
  • Capacitat per a contribuir a l’ampliació de les fronteres del coneixement a través d’una investigació original.
  • Capacitat de realitzar una anàlisi crítica i d’avaluació i síntesi d’idees noves i complexes.
  • Capacitat de comunicació amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en les maneres i idiomes d’ús habitual en la seua comunitat científica internacional.
  • Capacitat de fomentar, en contextos acadèmics i professionals, l’avanç científic, tecnològic, social, artístic o cultural dins d’una societat basada en el coneixement.

Capacitats i destreses personals

  • Desembolicar-se en contextos en els quals hi ha poca informació específica.
  • Trobar les preguntes claus que cal respondre per a resoldre un problema complex.
  • Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
  • Treballar tant en equip com de manera autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
  • Integrar coneixements, enfrontar-se a la complexitat i formular judicis amb informació limitada.
  • La crítica i defensa intel·lectual de solucions.

Altres competències

  • Situar i contextualitzar la temàtica d’investigació del doctorand en l’àmbit de coneixement de l’economia agroalimentària i els seus diferents camps d’especialització.