“DESENFOCADES: històries de migració i refugi”

EXPOSICIÓ FOTOGRÀFICA I IMMERSIVA

Del 14 de febrer al 2 de març 2024
Espai n-1, planta baixa Biblioteca General UPV (edifici 4L).   Veure mapa

Inauguració:  dimecres 14 de febrer a les 18.30 h

Comissariat: Fernando Canet i Adrián Mantilla

El juny passat es va celebrar el cinquè aniversari de l’arribada al port de València del vaixell de salvament humanitari Aquarius. Aquest vaixell, noliejat per Metges sense Fronteres i SOS Méditerranée, va salvar 629 persones de morir ofegades al Mediterrani central davant de les costes de Líbia. Aquell episodi va fer esclatar una crisi sense precedents al si de la UE –encara sense resoldre– que va dinamitar la ja llavors feble política migratòria comuna. Més de 600 periodistes de 140 mitjans de comunicació nacionals i internacionals es van fer ressò de l’arribada del vaixell a València, la qual va provocar una onada de solidaritat sense precedents.

L’exposició “Desenfocades: històries de migració i refugi” tracta la migració a la ciutat de València a través no sols del record d’aquest esdeveniment sinó també mitjançant una aproximació a com ha sigut la vida de les persones supervivents durant aquests més de cinc anys. Ho fa a través de dues formes d’expressió: el mitjà fotogràfic i l’emergent mitjà immersiu. En relació amb el primer, l’exposició conté més de 50 fotografies realitzades per una vintena de fotògrafes i fotògrafs de referència nacional. Pel que fa al segon, la persona visitant podrà consumir un exemple de narrativa immersiva titulat Cinc anys després, utilitzant amb aquesta finalitat ulleres de realitat virtual d’última generació. Com a tercera aproximació a la temàtica, la persona visitant rebrà com a obsequi el còmic ¿Por qué España?, de Loopy Teller Studio i Aquarius Supervivents, il·lustrat per Carlos Vallés, sobre la realitat de les persones supervivents i la seua lluita per aconseguir una vida digna.

TAULA REDONA

Dijous 29 de febrer a les 18.30 h
Lloc: Espai n-1, planta baixa Biblioteca General UPV (edifici 4L).

A més, per a conèixer de primera mà les seues històries, s’ha programat com a part d’aquesta exposició una taula redona que comptarà amb la presència de: Moses Von Kallon, president de l’associació Aquarius Supervivents; Boutaina El Hadri, directora de l’Escola de Ciutadania i secretària general del Moviment Força Migrant; Kassim Dambele, president de l’associació Nourdine, i Lorena Tortosa, membre de la direcció executiva de la Unió de Periodistes Valencians. Modera: Fernando Canet, catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat a la UPV.

Aquesta exposició està organitzada per l’Associació Aquarius Supervivents i per l’Àrea d’Acció Cultural del Vicerectorat d’Art, Ciència, Tecnologia i Societat de la Universitat Politècnica de València.

Col·laboren:
Metges sense Fronteres, Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat (CEAR), CESÁfrica, Espai Obert El Marítim, Escola de Ciutadania, Moviment Força Migrant i Jovesólides.
Àrea de cooperació i Àrea d’acció social de la UPV.

Finançada pel projecte d’investigació: “Narratives audiovisuals prosocials immersives: mesurament del seu impacte en la societat i anàlisi de les seues característiques formals i tecnològiques” (CIAICO/2021/258, 2022-2044, Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana)