Rànquing de la SEDEA

"La UPV és la millor universitat espanyola impartint el Grau en Biotecnologia", diu la millor graduada en aquesta branca, Carla Espinós Estévez

[ 22/06/2021 ]

“Sóc una mica inquieta i em moc molt per a cercar experiències noves”. No fa falta que ho diga. Als 24 anys, la valenciana Carla Espinós Estévez, biotecnòloga per la UPV, té un currículum que demostra per què és la número 1 en la branca de Biotecnologia en el rànquing de la Societat Espanyola d'Excel·lència Acadèmica. Quan va acabar batxillerat va triar Biotecnologia per la seua “flexibilitat en termes d'especialitzacions. La Universitat Politècnica de València sempre ha sigut coneguda per la seua excel·lent recerca en Plant Science, a més de ser la millor universitat espanyola impartint aquest grau”.

Va aprofitar a fons el seu pas per la UPV i la seua ment inquieta es va preguntar, per exemple, com alimentar un planeta famolenc de manera sostenible? Per a trobar la resposta va ser seleccionada com a representant espanyola en la Young Ag Summit, la Cimera Mundial Agrícola per a la Joventut que es va celebrar a Brussel·les, el 2017, organitzada per Bayer CropScience. I hi va guanyar! Va participar amb la iniciativa The imperfect picks, que consciencia la societat sobre el desaprofitament d'aliments pels seus defectes.

Reticent a assenyalar el personal docent que ha marcat els seus estudis universitaris, “perquè és injust esmentar només alguns”, es mostra agraïda al professorat que ha fet “que em trobe avui on estic”. Insistint per a aconseguir noms propis, recorda a Ismael Rodrigo Bravo, José Ramón Murguía Ibáñez, Rosa María Belda Navarro, Lucía Seguí Gil i Susana Barceló Cerdá.

“Destaca la seua immensa humanitat”

Ismael Rodrigo Bravo, del Departament de Biotecnologia, va ser el seu professor de Bioquímica Metabòlica (teoria i pràctiques), i de pràctiques d'Enzimologia en el curs 2015-2016. Recorda que “Carla va destacar molt per damunt dels seus companys, i va obtenir molt merescudes matrícules d'honor en ambdues assignatures. És fàcil quedar sorprès per la trajectòria acadèmica i investigadora de Carla, perquè no hi ha més que repassar l’impressionant currículum per a una persona tan jove. No obstant això, vull destacar que el major i millor actiu de Carla és, des de lluny, la seua immensa humanitat. És una persona entusiasta, alhora que realista, positiva, entranyable, volguda per totes i tots (per alguna cosa serà), que es desviu per ajudar els altres i que participa en voluntariat social i grups de suport. I, a més, és una alumna extraordinària i estic segur que també una investigadora excepcional”.

Susana Barceló Cerdá, del Departament d'Estadística i Investigació Operativa Aplicades i Qualitat, va donar classes a Carla en segon curs, l'any 2015-2016. “Era una alumna de gran vàlua intel·lectual. Carla és una persona molt inquieta i treballadora que en tot moment intenta traure el millor de si mateixa, que és, sens dubte, excel·lent”. Susana Barceló va continuar en contacte amb ella i va codirigir el seu treball final de grau de Biotecnologia, en el qual diu que “Carla va treballar amb gran autonomia i de forma molt resolutiva. Les seues característiques més excel·lents són la gran seguretat personal, la capacitat de dur a terme iniciatives pròpies, l’adaptabilitat a entorns altament competitius i la gran simpatia personal. Carla pot aconseguir aquelles metes que es propose i exercir una influència molt positiva en el seu entorn”.

24.000 hores universitàries impossibles de resumir

Carla Espinós Estévez evita concretar records destacats dels seus anys universitaris. “Seria impossible trobar un sol record, o anècdota, de tots els nostres anys a la UPV. Hem conviscut en aquesta universitat 4 anys; cosa que, sense comptar vacances, festius i caps de setmana, són aproximadament 24.000 hores, que no caben en un parell de paràgrafs, en una graduació, ni en una entrevista. Només puc donar les gràcies a les meues amistats, que saben tot el que hem viscut. Gràcies per aparèixer en el meu camí per a somiar, sentir, creure, confiar, no rendir-nos, alçar-nos i continuar caminant juntes”.

Es va graduar en Biotecnologia per la UPV (video), amb el Premi del Consell Social a la Millor Estudiant i beca d'excel·lència de la Generalitat Valenciana. Va realitzar el Màster en Immunologia de l'Imperial College London, becada per la Fundació Barrié. Actualment cursa el doctorat en Biociències Moleculars al Centre Nacional d'Investigacions Cardiovasculars (CNIC) de Madrid, gràcies a la beca de La Caixa INPhiNIT Retaining.

Passió per la recerca

Investiga la progèria (video), una malaltia rara que causa l'envelliment prematur en la infància, que afecta uns 300 xiquets i xiquetes. Assegura que “investigar la cura per a la progèria, no sols beneficiaria a aquesta infància sense esperança, sinó que, traslladant aquestes investigacions a la població envellida, podem arribar a tota la societat”.

Veu el seu futur lligat a la investigació, que és el seu “principal camp de treball. El que té de bo la ciència i la carrera científica, en general, és que et prepara per a moltíssimes coses, encara que no siguem conscients d'això. Som experts en resolució de conflictes, liderem els nostres propis projectes”.

Diu que no farà “res per simple inèrcia” i que seguirà en ciència mentre trobe la motivació adequada. De segur que la seua inquietud l'ajudarà a trobar-la.

Aquesta notícia forma part de la sèrie Graduats i graduades top de la UPV, que pretén visibilitzar els estudiants més excel·lents del país. Pots llegir més sobre el projecte i conèixer la resta de perfils brillants en: La UPV en el rànquing de la SEDEA.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera