Òptica de transformació

La UPV crea, juntament amb la UPNA, una capa d'invisibilitat capaç d'ocultar objectes en ambients difusos davant qualsevol tipus d'il·luminació

[ 17/01/2017 ]
Òptica de transformació

Un equip conjunt d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat Pública de Navarra (UPNA) ha ideat una nova capa d'invisibilitat capaç d'ocultar objectes en ambients difusos, no solament sota il·luminació permanent, com permetien els sistemes desenvolupats fins al moment, sinó també davant de qualsevol tipus d'il·luminació.

Els resultats del seu treball han sigut publicats la revista Physical Review A, prestigiosa publicació realitzada per l'American Physical Society que abasta els camps de la física atòmica, l'òptica i la informació quàntica.

Assenta les bases per a convertir en indetectables un avió entre la boira o un submarí dins de la mar

Carlos García Meca, investigador del Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV, explica que ambients difusos són aquells en els quals la llum no es propaga en línia recta, sinó rebotant: "Per posar diversos casos pròxims, ambient difús seria el que trobem en un dia amb boira, en aigües tèrboles o en un lloc amb fum, però també en el nostre teixit orgànic.

"La nostra proposta assenta les bases, per a, per exemple, fer indetectable un avió entre la boira o un submarí dins del mar" afig García Meca.

Després de dur a terme una simulació d'aquesta nova capa d'invisibilitat, el personal investigador de la UPV i la UPNA treballaran pròximament en la seua construcció a escala de laboratori. "Serà relativament senzill", indica Bakhtiyar Orazbayev (UPNA), "ja que n'hi ha prou a disposar de dos materials diferents amb una difusivitat concreta. Jugant amb aquests, seríem capaços de generar aquesta capa que provoque que la llum circule al voltant de l'objecte, de manera que aquest quede ocult. D'aquesta manera, podríem aconseguir una invisibilitat perfecta, això sí, únicament per a ambients difusos".

Una dècada treballant en la invisibilitat d'un objecte corbant la llum al voltant seu

La idea de fer invisible un objecte envoltant-lo amb un material especial, capaç de corbar la llum al voltant seu, va ser proposada fa aproximadament una dècada. Des de llavors, el personal científic ha comprovat que la realització d'aquest tipus de dispositiu presenta una elevada dificultat, tant des del punt de vista fonamental com des del tecnològic.

No obstant això, tal com apunta Alejandro Martínez Abiétar (UPV), "recentment, s'ha demostrat que aquesta dificultat desapareix si l'objecte que es vol ocultar es troba en un ambient difús. En aquest cas, i al contrari que en ambients no difusos, és possible construir, de forma relativament senzilla, capes d'invisibilitat de grandària macroscòpica, que funcionen per a qualsevol direcció de la llum i en un gran ample de banda. Per contra, les capes proposades fins ara no funcionen correctament quan l'objecte és il·luminat amb polsos de llum de curta durada, fonamentals en un gran nombre d'aplicacions".

L'òptica de transformació com a solució

La proposta ideada pels investigadors i investigadores de la UPV i la UPNA resol aquest problema utilitzant un enfocament diferent, basat en una tècnica coneguda com òptica de transformació, que permet conèixer quin material resulta més idoni per a crear la capa i ocultar l'objecte.

Els dispositius inclouen diverses aplicacions que no poden ser abordades per cap disseny anterior, com explica Miguel Beruete, investigador de la UPNA, que assenyala que "aquestes permetrien fer invisibles objectes susceptibles d'introduir interferències en sistemes de comunicació i d'imatge per tomografia".

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella