La Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV ha organitzat les Jornades: “La pobresa infantil a Espanya, a debat", en les quals s'ha analitzat la situació de pobresa de xiquetes, xiquets i adolescents a l'Estat. La trobada ha tingut lloc a Torrevella els dies 19 i 20 d'abril, i ha estat dirigida a la Xarxa d'Universitats per la Infància i l'Adolescència (RUIA), integrada per 30 universitats espanyoles.
Espanya és el país de la Unió Europea amb major taxa de pobresa infantil, amb aproximadament un 28% de xiquetes, xiquets i adolescents (un poc més de 2 milions), vivint en situació de pobresa.
Les mancances afecten la seua salut física i mental, les seues oportunitats educatives i les seues possibilitats d'ocupació futura, aspectes que s'han abordat en les jornades. L'informe El cost de la pobresa infantil a Espanya, que s'ha debatut en la trobada, conclou que el PIB espanyol seria un 5,7% més elevat si s'eliminara la pobresa infantil.
Les persones que viuen en situació de pobresa durant l'adolescència tenen un 28% menys de probabilitats d'aconseguir nivells d'estudis superiors, segons l'anàlisi que presenta El cost de la pobresa infantil a Espanya. L'efecte en termes de productivitat laboral és de 57.000 milions d'euros anuals. D'altra banda, l'impacte de les malalties provocades per la pobresa és de 6.079 milions d'euros a l'any.
Per això, l'informe conclou que el PIB espanyol seria un 5,7% més elevat si s'eliminara la pobresa infantil. La inversió necessària per a revertir aquesta situació seria compensada llargament pels beneficis, no sols socials i humans, sinó també econòmics.
Segons el citat estudi sobre el cost de la pobresa, elaborat el 2023 per l'alt comissionat contra la Pobresa Infantil, participant en les Jornades, quasi un/a de cada quatre menors experimenta pobresa crònica a Espanya (durant tres anys consecutius o més).
El fenomen de la cronicitat es va assentar al principi de segle a l'Estat i va créixer un 70% entre el 2006 i el 2016. La creació de llocs de treball a Espanya des del 2017 no ha tingut l'impacte desitjat en les famílies, a causa de la mala qualitat de l'ocupació, segons l'estudi.
Les Jornades “La pobresa infantil a Espanya, a debat” han abordat la relació entre educació i pobresa en la infantesa, i la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Carles III de Madrid han exposat les seues iniciatives sobre aquest tema.
Vicente Cabedo, director de la Càtedra d'Infància i Adolescència de la Universitat Politècnica de València, destaca algunes accions d'universitats valencianes: “Tant la Universitat d'Alacant com la mateixa UPV tenen un programa d'ajudes perquè adolescents i joves provinents dels sistemes de protecció accedisquen a la universitat; també s'està treballant amb la Conselleria d'Educació perquè el pròxim curs hi haja una plaça reservada en cada titulació per a aquests casos”.
D'altra banda, Vicente Cabedo destaca que l’Escola d’Estiu de la UPV, en col·laboració amb la Càtedra d'Infància i Adolescència, disposa algunes places per a la infància vulnerable. “D'acord amb l'Enquesta de condicions de vida de l'INE, més de dos milions i mig de xiquets, xiquetes i adolescents no gaudeixen ni una setmana de vacances a l'any fora de casa. Aquest és també un paràmetre de pobresa”.
Notícies destacades