Posar fi a la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5,7%

[ 19/04/2024 ]

La Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV ha organitzat les Jornades: “La pobresa infantil a Espanya, a debat", en les quals s'ha analitzat la situació de pobresa de xiquetes, xiquets i adolescents a l'Estat. La trobada ha tingut lloc a Torrevella els dies 19 i 20 d'abril, i ha estat dirigida a la Xarxa d'Universitats per la Infància i l'Adolescència (RUIA), integrada per 30 universitats espanyoles.

Espanya és el país de la Unió Europea amb major taxa de pobresa infantil, amb aproximadament un 28% de xiquetes, xiquets i adolescents (un poc més de 2 milions), vivint en situació de pobresa.

Les mancances afecten la seua salut física i mental, les seues oportunitats educatives i les seues possibilitats d'ocupació futura, aspectes que s'han abordat en les jornades. L'informe El cost de la pobresa infantil a Espanya, que s'ha debatut en la trobada, conclou que el PIB espanyol seria un 5,7% més elevat si s'eliminara la pobresa infantil.

Beneficis socials i econòmics

Les persones que viuen en situació de pobresa durant l'adolescència tenen un 28% menys de probabilitats d'aconseguir nivells d'estudis superiors, segons l'anàlisi que presenta El cost de la pobresa infantil a Espanya. L'efecte en termes de productivitat laboral és de 57.000 milions d'euros anuals. D'altra banda, l'impacte de les malalties provocades per la pobresa és de 6.079 milions d'euros a l'any.

Per això, l'informe conclou que el PIB espanyol seria un 5,7% més elevat si s'eliminara la pobresa infantil. La inversió necessària per a revertir aquesta situació seria compensada llargament pels beneficis, no sols socials i humans, sinó també econòmics.

Pobresa crònica

Segons el citat estudi sobre el cost de la pobresa, elaborat el 2023 per l'alt comissionat contra la Pobresa Infantil, participant en les Jornades, quasi un/a de cada quatre menors experimenta pobresa crònica a Espanya (durant tres anys consecutius o més).

El fenomen de la cronicitat es va assentar al principi de segle a l'Estat i va créixer un 70% entre el 2006 i el 2016. La creació de llocs de treball a Espanya des del 2017 no ha tingut l'impacte desitjat en les famílies, a causa de la mala qualitat de l'ocupació, segons l'estudi.

Accions des de la universitat

Les Jornades “La pobresa infantil a Espanya, a debat” han abordat la relació entre educació i pobresa en la infantesa, i la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Carles III de Madrid han exposat les seues iniciatives sobre aquest tema.

Vicente Cabedo, director de la Càtedra d'Infància i Adolescència de la Universitat Politècnica de València, destaca algunes accions d'universitats valencianes: “Tant la Universitat d'Alacant com la mateixa UPV tenen un programa d'ajudes perquè adolescents i joves provinents dels sistemes de protecció accedisquen a la universitat; també s'està treballant amb la Conselleria d'Educació perquè el pròxim curs hi haja una plaça reservada en cada titulació per a aquests casos”.

D'altra banda, Vicente Cabedo destaca que l’Escola d’Estiu de la UPV, en col·laboració amb la Càtedra d'Infància i Adolescència, disposa algunes places per a la infància vulnerable. “D'acord amb l'Enquesta de condicions de vida de l'INE, més de dos milions i mig de xiquets, xiquetes i adolescents no gaudeixen ni una setmana de vacances a l'any fora de casa. Aquest és també un paràmetre de pobresa”.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC