- -
UPV
 

Especial Hyperloop - Dia 0

Hyperloop UPV és l'únic conjunt espanyol que participarà en la final del desafiament creat per Elon Musk, que tindrà lloc del 14 al 21 de juliol

[ 12/07/2019 ]

La gran final de la competició Hyperloop Pod 2019 tindrà lloc el diumenge 21 de juliol a Califòrnia. Aquest dia, només 3 dels 21 equips contendents -traslladats a Los Angeles i que farà ja una setmana sencera que competeixen- podran accedir al tub de buit per a realitzar el test final i tenir la possibilitat d'emportar-se la glòria i el reconeixement que suposa guanyar un desafiament d'aquest calibre.


Haver arribat fins a la fase final als Estats Units, no obstant això, ja és tota una gesta amb la qual poder unflar pit. Només unes desenes d'universitats ho aconsegueixen cada any, de les més de 300 que es presenten a la competició en cada edició. Si arribes a Califòrnia, ja et trobes entre els millors del món.


De fet, és tan difícil arribar a aquesta última fase, que només cinc universitats del món ho han fet en les quatre edicions de la competició. La Universitat Politècnica de València és una d'aquestes, gràcies al seu equip Hyperloop UPV.


Però, com sorgeix aquesta competició?


Hyperloop, el concepte


La idea d'un sistema de transport a través de tubs al buit, que eviten la resistència a l'aire i minimitzen la fricció per a assolir altes velocitats, és antiga. De fet, té més d'un segle, encara que en les últimes dècades havia sigut abandonada a favor del desenvolupament d'altres mitjans com l'avió o els trens d'alta velocitat.


El 2012 la idea va tornar al debat públic gràcies al magnat i emprenedor en sèrie Elon Musk. Aquell any, professionals de l'empresa de transport aeroespacial SpaceX i d'altres de les seues companyies van treballar sobre un model conceptual de tren que es desplaça en un tub sense aire, i li van donar el nom comercial d'Hyperloop.


Aquest sistema, segons paraules de Musk, seria immune a les inclemències del temps, no patiria col·lisions, aconseguiria una velocitat que duplicaria la dels avions, tindria un consum baix i podria funcionar 24 hores al dia.


Tot el projecte es va realitzar sota la filosofia de col·laboració oberta i es va convidar a qualsevol persona a participar-hi per a millorar-lo, la qual cosa va donar origen a la competició universitària Hyperloop Pod Competition.


Hyperloop Pod Competition IV, el desafiament


El 2015, tres anys després del ressorgir del concepte Hyperloop, es va construir una pista de proves de 1.200 metres a Hawthorne, localitat veïna de Los Angeles, on SpaceX té les instal·lacions principals.


Aquest mateix any, es va anunciar un concurs internacional de prototips per a equips universitaris, en línia amb la filosofia d'iniciativa de codi obert i obertura a millores i innovacions que Musk ha conferit sempre al projecte. Cada formació, presentaria una beina, o pod, com a prototip de vehicle que viatjaria dins del tub de buit.


Després de celebrar tres edicions de la competició, la quarta tindrà lloc al juliol del 2019 i la Universitat Politècnica de València participarà amb el seu model Turian. Les regles del desafiament són relativament senzilles: fer que els pods autopropulsats assolisquen la màxima velocitat en el tub amb una deceleració reeixida.


Turian, el prototip per a la competició


Turian és el nom de l'últim prototip creat per Hyperloop UPV, que va ser presentat al maig del 2019 a la UPV [vídeo]. Es tracta d'un pod que utilitza més de mil peces per a la seua construcció i que és el millor model creat per l'equip [vídeo] fins ara, segons paraules dels desenvolupadors.


Més fiable, més segur, més compacte, més lleuger i amb una millor relació pes-potència que el seu predecessor, Turian pesa tan sols 96 quilos, embolicats en fibra de carboni, i disposa de 500 sensors que mesuren qualsevol paràmetre durant el seu funcionament.


Turian, a més, aposta per una simplificació que redueix pes amb menys motors (12, independents, de 20 cavalls cadascun) i un sistema elèctric més senzill. Però sense perdre potència, al més pur estil 'designed in California': en simulacions, el model accelera de 0 a 100 km/h en menys de 2 segons. És un aspirant clar a guanyar la competició.


El prototip pugnarà aquest any 2019 amb contrincants tradicionals com TUM, TUDelft o EPFL, els equips més potents de l'anterior edició de la competició.


Hyperloop UPV, l'equip


L'equip Hyperloop UPV va ser creat expressament per al repte que la Hyperloop Pod Competion va llançar el 2016. Des d'aquest any, quan va guanyar els premis al Millor Disseny Conceptual i al Millor Sistema de Propulsió, l'equip universitari ha tornat als Estats Units cada estiu, i ha finalitzat sempre dins de les 10 primeres posicions en la classificació final.


El 2018, no obstant això, va ser un any clau per al conjunt, ja que va arribar a liderar la competició durant un parell de dies, amb el seu prototip Valentia, abans de patir una avaria elèctrica que li va impedir continuar. La sensació d'haver tocat amb els dits la victòria va aconseguir acréixer, encara més, l'entusiasme i energia del grup per a assolir-la enguany.


Els 35 membres de l'actual equip han fet realitat aquest 2019 fins i tot construir un rail de proves de 200 metres de longitud al circuit de velocitat de Xest per a validar Turian a la pista. Tot suma per a donar ales al somni d'aconseguir la victòria en una setmana.


Generació Espontània, el programa de la UPV


Hyperloop UPV està integrat en el programa Generació Espontània, la iniciativa de la Universitat Politècnica de València de suport a grups estudiantils perquè realitzen activitats extracurriculars. Va ser, de fet, un dels primers projectes a unir-se a aquesta iniciativa i un dels millors ambaixadors internacionals de la Universitat des de la seua creació.


Zeleros, més enllà de l'Hyperloop


L'empresa emergent Zeleros va ser creada el 2016 per Daniel Orient, David Pistoni i Juan Vicén, membres del primer equip d'Hyperloop UPV. L'empresa, que ha obtingut ja diverses fases de finançament i que ha sigut guardonada amb uns quants premis nacionals, treballa en l'àmbit dels nous sistemes de transport i la seua optimació. És un exemple de les possibilitats que ofereix la iniciativa Generació Espontània de la UPV i la transferència universitat-empresa.


Hyperloop Pod Competition 2019, dia a dia


Dia a dia, anirem contant els progressos d'Hyperloop UPV a Califòrnia i la seua gran aventura americana. No et perdes www.upv.es del 15 al 22 de juliol, els canals socials d'Hyperloop UPV (TW, FB, LI, YT i IG) i els nostres canals en Twitter, Instagram i Facebook. Per la victòria!



- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 0


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 1


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 2


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 3


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 4


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 5


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 6


- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 7


Notícies destacades


La UPV prepara una estratègia per a electrificar les barques de l'Albufera La UPV prepara una estratègia per a electrificar les barques de l'Albufera
El parc natural de l'Albufera compta amb prop de mil barques censades, de pesca i passeig turístic, que treballen una mitjana de 300 dies a l'any
GO_INNOLAND, una alternativa contra l'abandó de terres i la despoblació rural GO_INNOLAND, una alternativa contra l'abandó de terres i la despoblació rural
Un equip de la UPV impulsa un projecte d'innovació social per a la recuperació de parcel·les sota la fórmula cooperativa
El millor equip espanyol de la història El millor equip espanyol de la història
L'FSUPV Team prossegueix el seu ascens imparable: segon en Spielberg i Hockenheim, i vencedor a Montmeló
IMAS IMAS
Investigadors de la UPV, el CSIC i la UV participen en un projecte per a desenvolupar un nou escàner PET de diagnòstic clínic
Cátedra UPV-ISTOBAL Cátedra UPV-ISTOBAL
7 estudiants de la UPV brillen amb llum pròpia en les Innovation Event Sèries de la multinacional espanyola
Alumnado tutor Alumnado tutor
¿Necesitas ayuda? El alumnado tutor te acompaña, todos los días, durante tu primer curso en la universidad

EMAS upv