Serveis que prestem

En Acció

ÀGORA SOUND

23/10/19
Exposició: "Memòria de la retirada, 1939" (PAC 2019)

Data: 29 d'octubre al 22 de novembre del 2019
Lloc: Biblioteca de la Facultat de Belles Arts (edificio 3N)
Horari: de 8.15 a les 21.00 h.
Visita guiada a les fosses de Paterna: dimecres 20 de novembre

El 2019 s’han complit 80 anys d’un fet històric que ha marcat la vida social, política i cultural del nostre país: la derrota i l’exili de centenars de milers de ciutadans. Aquesta exposició presenta una selecció de textos, imatges, llocs i persones distribuïts en panells temàtics, amb la qual volem reflectir l’ample ventall de circumstàncies que acompanyaren aquest terrible esdeveniment. L’objectiu és que el coneixement sobre l’exili ens ajude a analitzar les seues causes i a aprendre de la lluita per a construir un món millor.

Responsable: Francisco Collado Cerveró (Biblioteca de la Facultat de Belles Arts)

Visita guiada a les fosses comunes del cementeri de Paterna el 20 de novembre.

La visita anirà a càrrec de Vicent Gabarda, professor d'Història Contemporània de la Universitat de València; Miquel Mezquida i Alejandro Calpe, arqueòlegs de l'Associació Arqueoantro, i Francisco Collado, investigador de la Universitat Politècnica de València en els fets derivats de la repressió i l'exili arran de la guerra civil.

L'objectiu és conèixer el context històric de la Guerra Civil i el sorgiment de les fosses comunes al cementeri de Paterna, on es troben les restes de més de 2.200 persones afusellades per la repressió franquista, i conèixer els treballs tècnics de recuperació dels cossos, identificació i exhumació, i les experiències humanes dels familiars.

Sobre les fosses, recentment la Diputació de València ha produït el documental Les llavors que van creixent. Fossa 22, d'Óskar Navarro i Sergi Tarín, amb la finalitat de visibilitzar que el drama de les persones represaliades l'hereten les famílies i continua amb la falta de veritat, justícia i reparació.

A més, es visitarà el Terrer, mur on s'afusellà, entre altres, el metge i polític Joan Baptista Peset i Aleixandre, exrector de la Universitat de València. També hi haurà una lectura, a càrrec de les persones participants, de textos relacionats amb la memòria històrica.

La inscripció és gratuïta i està oberta fins al 18 de novembre
La visita tindrà lloc a la vesprada, de 15.45 h a 18.45 h, i es dirigeix a tota la comunitat universitària de la UPV (PAS, PDI, estudiants i membres d'Alumni). El desplaçament serà amb autobús, amb eixida a les 15.45 h des de l'avinguda dels Tarongers, a l'altura de la parada del tramvia de la Carrasca, i la tornada, des de Paterna, serà a les 18.15 h i l'arribada és al mateix lloc.

En la visita poden participar gratuïtament totes les persones que hi estiguen interessades, encara que les places són limitades. Tan sols és necessari inscriure's prèviament, fins al 18 de novembre (23.55 h), a través d'aquest formulari.