Marga Cabrera, directora del Màster Universitari en Continguts i Aspectes Legals en la Societat de la Informació (CALSI) en Comunicació Digital de la Universitat Politècnica de València (UPV), i professora del Grau en Comunicació Audiovisual de la institució acadèmica, ha presentat a la Casa d'Amèrica de Madrid, junt amb nombrosos emprenedors de prestigi, el seu projecte Observatori de Nous Mitjans en Espanyol: www.nuevosmedios.es
Creat per especialistes en periodisme, documentació, dades massives, geodèsia, programació, disseny i comunicació, l'Observatori disposa ja de més de 1.600 mitjans censats i un rànquing que permet comparar l'evolució de cadascun mes a mes.
L'Observatori, fundat i dirigit per la mateixa docent de la UPV, ha sigut finançat pel programa d'ajudes a investigadors i creadors culturals 2015 de la Fundació BBVA, destinades a persones amb una "trajectòria altament productiva" i que posarà a la disposició de Cabrera una ajuda de 40.000 euros per a realitzar en un any el projecte.
Cens viu
Segons Cabrera, el projecte és un cens viu de nous mitjans en espanyol que intenta conjuminar informació sobre les iniciatives que s'estan creant en la xarxa sota el guiatge de professionals i en les quals preval la qualitat de la informació.
"Es planteja en un moment en el qual sorgeixen iniciatives per onsevulla", explica la investigadora de la UPV, "sense que les bones pràctiques estiguen classificades ni a penes estudiades. L'Observatori ajudarà a personal investigador i emprenedor en periodisme a l'hora d'identificar quina és la seua competència en espanyol i quines són les millors pràctiques quant a model de negoci, iniciativa, noves narratives i resultats".
Classifica per temàtica i geolocalització
L'Observatori classifica a nivell nacional i per temàtica, geolocalitzant els mitjans i detectant-ne zones d'influència. Així, a partir de dades extretes automàticament, Nuevosmedios.es posseeix fitxes de cada mitjà amb informació general sobre aquest, nivell de compromís (engagement, capacitat de crear relacions sòlides i duradores amb els seus usuaris), abast, amplificació, reconeixement de marca, horari d'emissió, creixement d'audiència, llistes, historial, etcètera.
A més, l'Observatori permet comparar uns mitjans amb altres i genera un rànquing automàtic segons les dades analitzades.
Docent, investigadora, escriptora i emprenedora
Coordinadora de l'obra de la Fundéu Escribir para internet: guía para los nuevos medios y las redes sociales i coautora del llibre de l'editorial UOC Emprender en periodismo, herramientas para el nuevo profesional en red, Cabrera va fundar dues empreses en l'àmbit de les noves tecnologies que tenen actualment més de 20 anys d'experiència en gestió, formació i recerca.
L'Observatori suposa una continuïtat en la línia de recerca de la professora de la UPV, en el seu interès per analitzar les narratives i la manera en la qual evolucionen digitalment els nous mitjans.
Notícies destacades