Eina per a prevenir reingressos

Investigadors de la UPV i l'IIS La Fe desenvolupen un programari que prediu el risc que tenen els malalts crònics de patir una recaiguda hospitalària

[ 29/05/2017 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe) han desenvolupat Retén, una aplicació informàtica capaç de predir quins pacients donats d'alta tenen més risc de recaiguda i, per tant, major probabilitat de reingressar a l'hospital en un període de 30 dies després de rebre l'alta. Aquestes situacions suposen una despesa imprevista, tant per a la salut del pacient (intangible) com per a la gestió de recursos humans i materials de l'hospital (tangible).

"El cost emocional i econòmic dels reingressos és considerable. Gràcies a l'aplicació, es poden identificar les persones malaltes amb major probabilitat de recaiguda i oferir-los un seguiment i unes cures personalitzades per a evitar reingressos hospitalaris, la qual cosa es tradueix en un estalvi important", apunta Salvador Tortajada, investigador de l'institut ITACA de la UPV.

Un major seguiment

"Amb aquest programari, s'identifiquen els pacients que tenen risc de tornar a l'hospital i s'intervé per a oferir-los una major i més personalitzada atenció en l'alta i fer un relleu ben coordinat amb els serveis d'atenció primària. Durant un període d'uns 14-30 dies, s'està pendent que aquest malalt romanga estable", explica el doctor Bernardo Valdivieso, coinvestigador principal de la Unitat de l'IIS La Fe de Recerca Conjunta en Enginyeria Biomèdica - Tecnologies de la Informació i la Comunicació aplicades a la Reenginyeria de Processos Sociosanitaris (eRPSS).

Un estalvi de mig milió d'euros mensuals

A més del cost emocional, s'estima que la taxa de reingressos urgents a 30 dies està entre el 10% i el 20%, segons l'hospital i segons la patologia del pacient. Així, per a un hospital amb mil pacients diaris i 120 altes al dia, amb un 10-20% de reingressos a 30 dies i amb un cost mitjà aproximat de 3.000 euros per dia d'hospitalització, es generaria un sobrecost aproximat d'un milió d'euros al mes.

Assumint que el programari detecta els casos d'alt risc i que la transició de cures permet reduir els reingressos un 50%, s'aconseguiria un estalvi aproximat de 500.000 euros mensuals.

Un programari que aprèn autònomament

El programari converteix les dades en coneixement i utilitza algorismes d'aprenentatge automàtic. "Un dels objectius és que aprenga amb l'experiència, i a més, desenvolupar models que es construïsquen només a partir de les dades dels pacients", afig Salvador Tortajada.

El programa informàtic s'ha testat i ajustat amb més de 28.000 pacients, i ara se cerquen hospitals disposats a implantar-lo, així com empreses interessades a comercialitzar-lo. Retén ha sigut presentat en el marc de la VI Jornada de Cooperació en Recerca i Innovació Tecnològica UPV-La Fe, que va tenir lloc el 24 de maig, a l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC