Enginyeria vs contaminació

La UPV i la Universitat Johannes Kepler ideen un nou sistema que permet modificar en temps real el nivell d'emissions dels vehicles dièsel

[ 13/01/2017 ]
Enginyeria vs contaminació

Un equip d'investigadors de l'institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha ideat, en col·laboració amb la Universitat Johannes Kepler de Linz (Àustria), un nou sistema que permet modificar en temps real el nivell d'emissions dels vehicles dièsel.

El mètode, que possibilita l'adaptació de la conducció a la situació real i a les condicions mediambientals del moment, ha sigut avaluat de forma experimental com a prova de concepte en un banc de motors del CMT de la UPV. Els resultats han sigut publicats recentment en el Journal of Automobile Engineering.

Carlos Guardiola, investigador del CMT de la UPV, indica que "hi ha una relació entre el nivell d'emissions (per exemple, de NOx en el cas dels motors dièsel) i el consum de combustible (i, per tant, les emissions de CO2). La metodologia que es presenta permet trobar la solució òptima al cas de la conducció real, a fi de complir estrictament els requeriments relatius a les emissions contaminants".

Una alternativa a la prohibició dels dièsel

D'aquesta manera, la solució ideada pels investigadors espanyols i austríacs permet adaptar-se a diversos escenaris de trànsit, i a restriccions en emissions localment i temporalment variables, donades a través d'informació I2V (infraestructura-vehicle).

"Això permetria", adverteix Benjamín Pla (CMT-UPV), "en episodis de contaminació atmosfèrica com els que presenten ciutats com Madrid o París, adaptar el funcionament del vehicle al mínim d'emissions. Seria una alternativa a la prohibició de la tecnologia dièsel a les ciutats".

Diversos components integrats

El sistema proposat s'integra en l'ordinador de bord dels vehicles, i està basat en la combinació de diversos components: sensors integrats en el cotxe per a mesurar els nivells de contaminació; un equip que permet predir la necessitat de potència del motor, i mètodes d'optimació en temps real, amb la finalitat que el motor opere de la forma més eficient durant la conducció.

Nova solució al problema del calibratge dels motors

D'altra banda, el treball desenvolupat des del CMT-Motors Tèrmics i la Universitat Johannes Kepler ofereix al seu torn una nova solució al problema del calibratge de motors. En l'actualitat, com explica Guardiola, aquest es resol a través de taules estàtiques optimitzades de forma heurística per a un cicle de calibratge conegut i fix. "Nosaltres proposem trobar la solució òptima a les condicions reals d'ús", conclou l'investigador del CMT de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC