- -
UPV
 

Eficiència energètica

L'IDF15 de la UPV guanya la Shell Eco-Marathon Rockingham en la categoria d'etanol recorrent 1.294 km amb un sol litre de combustible

[ 09/07/2015 ]
Eficiència energètica

L'equip IDF Eco-Marathon de la Universitat Politècnica de València (UPV) s'ha proclamat vencedor de la seua categoria -etanol- en la Shell Eco-Marathon Rockingham, celebrada a Corby (Regne Unit), una de les competicions d'eficiència energètica més rellevants del panorama internacional.


En total, l'equip del campus d'Alcoi de la UPV va aconseguir recórrer amb el seu IDF15 una distància equivalent a 1.294 km amb tan sols un litre de combustible, superant el seu anterior rècord en quasi 300 km.


Assegura la seua participació en la Shell Eco-Marathon Europe 2016


Amb aquesta marca, a més, l'equip de la UPV -format pels alumnes Paloma Ortega, Adrián Ibáñez, Marcos Lasso, Andrés Urbano i David Bocanegra, coordinats pel professor Vicente Colomer- va finalitzar en la quarta posició de la classificació general, per la qual cosa s'assegura la participació en la pròxima Shell Eco-Marathon Europe 2016.


Dels aproximadament 40 equips inscrits en la prova de Corby, l'IDF15 de la UPV ha sigut un dels 15 -procedents del Regne Unit, França, Bèlgica, Espanya i Alemanya- que finalment ha aconseguit participar i obtenir una marca final.


Ho ha fet demostrant la versatilitat i capacitat d'adaptació de l'equip de la UPV, que ha sabut sobreposar-se a les exigències de l'organització, que, tal com explica Paloma Ortega, "ha volgut provar nous sistemes de mesurament, seguretat o modificacions en el reglament de cara a les grans competicions de l'any que ve. Ens hem vist obligats a realitzar múltiples canvis en el cotxe per a adaptar-lo a les condicions que requerien, i el resultat ha sigut extraordinari, amb nou rècord inclòs".


Ja treballa en la modificació del motor, la transmissió i una nova carrosseria amb carboni i fibres naturals


Amb aquest nou èxit, l'equip de la UPV s'acomiada definitivament del motor i la transmissió de l'IDF15 que van estrenar, en aquest mateix circuit, el 2008. Ara, a més, entre els seus objectius es troba la construcció d'una nova carrosseria amb materials compostos de carboni i fibres naturals, juntament amb l'adaptació d'uns altres motor, transmissió i centraleta electrònica.


Totes aquestes innovacions s'estan duent a terme, de manera coordinada, entre els alumnes del campus d'Alcoi de la UPV i del Màster Universitari en Disseny i Fabricació Integrada Assistits per Computador de la UPV, i un grup d'estudiants de l'Institut Tecnològic i d'Estudis Superiors de Monterrey (Mèxic), on el professor Colomer realitza actualment una estada.


Així és l'IDF15 actual


Fabricat íntegrament en fibra de carboni, l'IDF15 té un motor de 25 cm3 d'injecció electrònica, llandes lenticulars i transmissió per corretja. Utilitza etanol 100 com a combustible; i té una longitud de 3,10 m; 60 cm d'amplària; 62,5 cm d'alçària, i menys de 40 kg de pes.


El seu xassís és una monocarcassa de fibra de carboni, amb una estructura de niu d'abella de fibra de vidre i paper fenòlic per a separar els compartiments del motor i el conductor. Els seus components mecànics estan realitzats amb alumini aeronàutic i titani.


Una competició que premia la major eficiència energètica possible


L'Eco-Marathon és una competició anual, patrocinada per Shell, en la qual els participants construeixen vehicles especials per a aconseguir la major eficiència energètica possible. Té lloc en diversos punts del món, inclosos esdeveniments al Regne Unit, França, Holanda, el Japó i els Estats Units. La carrera celebrada la setmana passada al Regne Unit era una prova prèvia i classificatòria per a la Shell Eco-Marathon Europe 2016.


En aquests tipus de competicions resulta vencedor l'equip que aconsegueix ser més eficient en el consum de combustible (etanol en el cas de l'IDF15), és a dir, l'equip que aconsegueix recórrer major quantitat de quilòmetres amb la mateixa quantitat de combustible.


Millores posteriorment aplicades als processos de fabricació de vehicles convencionals


La importància d'aquest tipus d'esdeveniments és molt significativa. No en va, algunes de les millores que es presenten en les proves són posteriorment incorporades al procés de fabricació de vehicles convencionals.


Més informació
    Notícia UPV TV



Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share


Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv