Innovació sanitària

La UPV i l'Hospital General de València creen PediTec, una nova unitat de recerca tecnològica en pediatria orientada al benestar del xiquet

[ 29/10/2014 ]
Innovació sanitària

La Universitat Politècnica de València (UPV) i el servei de Pediatria de l'Institut Maternoinfantil de l'Hospital General de València han creat i presentat PediTec, una nova unitat de recerca per a la innovació tecnològica en pediatria orientada al benestar del xiquet.

El rector de la UPV, Francisco J. Mora, ha destacat que aquesta nova unitat "és el resultat d'una dècada de col·laboració entre ambdues entitats" i permetrà, segons el conseller de Sanitat, Manuel Llombart, "conjuminar i potenciar l'activitat investigadora conjunta entre els pediatres de l'Hospital i els enginyers de la Universitat a fi d'aconseguir elements d'innovació que milloren el nivell i la qualitat de l'assistència als pacients de l'àrea pediàtrica".

Amb la creació d'aquesta unitat, es podrà donar continuïtat al desenvolupament de diferents tecnologies de monitoratge no invasiu per a la detecció precoç i el tractament de diverses patologies, incloent el seguiment individualitzat dels pacients fora de l'hospital.

'Bodi intel·ligent' per al monitoratge dels nounats

PediTec és una unitat pionera en la creació d'un model de monitoratge neonatal que, mitjançant la utilització d'un bodi intel·ligent de cotó hipoal·lergen amb sensors, permet la transmissió i l'emmagatzematge dels senyals fisiològics dels nounats.

Els senyals s'envien sense fil a un ordinador que posseeix un programari per a interpretar-los -desenvolupat per PediTec - i pot així detectar de manera precoç malalties com ara cardiopaties congènites i sèpsies (patologia anomenada també septicèmia, infecció generalitzada produïda per la presència en la sang de microorganismes patògens o de les toxines d'aquests).

Empar Lurbe, cap de Pediatria de l'Hospital General de València destaca que, "aquest telemonitoratge no invasiu i personalitzat suposa un gran avanç per a la detecció precoç de patologies en els nounats. Com més prompte es detecta un problema millor, més fàcil és revertir-lo."

Utilitat demostrada després de testar-lo en 100 bebès voluntaris

El citat bodi intel·ligent s'ha emprat ja en 100 bebès voluntaris d'entre una i dues setmanes de vida, i els resultats de les proves confirmen la utilitat d'incorporar-lo a la pràctica clínica.

Javier Saiz, investigador del Grup de Bioelectrònica (GBio-e)-I3BH de la UPV, n'explica el funcionament: "El que fem és utilitzar algorismes de processament de senyal, que permeten correlacionar diferents paràmetres associats a la variabilitat de la freqüència cardíaca amb el desenvolupament de situacions de sèpsia en nounats".

La tecnologia incorporada s'emmarca en el treball desenvolupat per la plataforma Integneo, finançada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat.

Altres línies de recerca de PediTec: programa Etiobe i projecte Europa

La creació de PediTec facilita que hi haja un marc de recerca estable en el qual es puga potenciar el treball que ja fa anys que es desenvolupa entre la UPV i l'Hospital. Entre les línies de recerca que ja estan en marxa, destaca un sistema de teràpia electrònica intel·ligent per al tractament de l'obesitat -programa Etiobe- que inclou dispositius mòbils que acompanyen les persones oferint-los suport i orientació sobre el tractament.

Aquests dispositius estan connectats als serveis de salut, i les dades que generen queden registrades en l'historial clínic del pacient. S'ha demostrat que aquesta tecnologia augmenta la motivació dels pacients, millora la seua adherència a les prescripcions terapèutiques i augmenta l'autocontrol de la seua malaltia.

També cal destacar entre les línies de treball de PediTec el projecte Europa, un estudi del risc cardiometabòlic orientat a la prevenció de la malaltia crònica en la persona adulta. Aquesta recerca se centra en la detecció precoç del risc cardiometabòlic en xiquets i adolescents, a fi d'aprofundir en les mesures preventives, possibilitant centrar els esforços en la població amb major risc.

Totes les línies de recerca de PediTec potencien la medicina personalitzada i el telemonitoratge, i persegueixen la detecció de les patologies des de les primeres etapes de la vida, la qual cosa redundarà de manera molt positiva en la salut de futures generacions.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries