20 anys de lideratge

L'iTEAM celebra el seu vintè aniversari, consolidat com el major institut d'investigació universitari d'Espanya

[ 22/05/2024 ]

L'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la Universitat Politècnica de València ha celebrat, coincidint amb el Dia Internacional de les Telecomunicacions, l'acte commemoratiu del seu vintè aniversari. L'acte, que ha tingut lloc en la Fundació Bancaixa de València, ha fet un recorregut pels vint anys d'història de l'Institut, de la mà de l'actual director, Narcís Cardona.

Cardona ha destacat la importància de la producció científica i d'innovació del iTEAM al llarg d'aquests 20 anys, com demostren les 216 tesis doctorals dirigides, el lideratge i participació de l'institut en 1.319 projectes d'investigació, la publicació de 1.647 articles científics, la concessió de 57 patents -algunes explotades a través de 5 spin off creades- i el suport a diverses start ups i el reconeixement obtingut en 71 premis, entre els quals destaquen un Premi Jaume I, un Premi Nacional d'Investigació i un Premi Acadèmia de Física.

“Aquestes xifres demostren que iTEAM no és només un institut d'investigació, sinó un ecosistema d'Innovació i motor de creixement del sector de les telecomunicacions a la Comunitat Valenciana”, ha destacat Narcís Cardona.

Clau en el teixit empresarial valencià

El director de l’iTEAM ha presentat a més un informe sobre l'impacte de les tecnologies de telecomunicacions en la societat i en el sistema regional de ciència i innovació. Entre les xifres d'aquest informe, Cardona ha assenyalat que el sector de les telecomunicacions a la Comunitat Valenciana representa el 2’92% del PIB. “Les empreses i entitats col·laboradores d’iTEAM han contribuït al PIB regional amb un 1%, que es correspon amb una facturació del 33,85% del total del sector, i el 40’47% d'aquestes entitats són pimes”, ha assenyalat Cardona.

El director de l’iTEAM ha remarcat també que actualment aquest institut de la UPV té acords amb empreses que, només a la Comunitat Valenciana, sumen més del 3% del PIB. “Hem creat i fet costat al teixit empresarial de la Comunitat, i hem retornat en aquests 20 anys més de 170 milions d'euros en projectes competitius, la tercera part en els últims 5 anys”, ha destacat Cardona.

L'acte ha comptat amb l'assistència del rector de la Universitat Politècnica de València, José E. Capilla; la secretària autonòmica d'Universitats, Esther Gómez; i el director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, entre altres autoritats.

Cartell commemoratiu de Paco Roca

Durant l'acte, s'ha presentat també el cartell commemoratiu d'aquests 20 anys d'R+D+I de l’iTEAM, obra de l'il·lustrador valencià, Paco Roca. En el cartell es recrea el Palau de les Comunicacions de València, en concret la seua icònica torre i tres escultures al·legòriques, que actualitza amb tecnologia del segle XXI.

I en aquest enllaç podeu accedir a un article de Narcís Cardona, sobre aquests 20 anys de l'Institut i molt més...

2024 THE Impact Rankings 2024 THE Impact Rankings
Times Higher Education reconeix la UPV entre les 200 universitats amb major impacte social i econòmic del món
I Certamen de Monòlegs Científics UPV I Certamen de Monòlegs Científics UPV