Rànquing SEDEA en Enginyeria Informàtica

"Em vull dedicar a aplicar la intel·ligència artificial a la medicina, és una mescla entre les meues dues vocacions"

[ 30/06/2021 ]

Rafa Sánchez Romero (Xiva, 1997) volia ser metge, però la sang no li agradava i sa mare li va aconsellar que canviara de vocació. Va triar Enginyeria Informàtica a la Universitat Politècnica de València perquè li encantava cacharrear amb aparells.

Després d'enfocar el seu treball final de grau i de màster a l'aplicació de la intel·ligència artificial (IA) al diagnòstic per imatges, té clar el seu objectiu: “Em vull dedicar a aplicar la intel·ligència artificial a la medicina, és una mescla entre les meues dues vocacions”. Talent i capacitat no li falten. Gràcies al seu currículum, Rafa està en el segon lloc del rànquing nacional 2020 de graduats i graduades superiors en Enginyeria Informàtica, elaborat per la Societat Espanyola d'Excel·lència Acadèmica (SEDEA), i ha aconseguit una beca Fulbright amb la qual està a punt de començar un màster en intel·ligència artificial, a la Universitat del Sud de Califòrnia, a Los Angeles.

Estudiar i comunicar

Rafa Sánchez ha destacat durant la carrera per les bones notes. Va obtenir el Premi UPV al Millor Expedient de primer, segon i tercer curs, i també el Premi al Millor Expedient com a titulat. A més, ha rebut la beca d'excel·lència de la Generalitat Valenciana i el Premi al Millor Estudiant atorgat pel Consell Social de la UPV.

La seua dedicació acadèmica no li ha impedit involucrar-se en altres projectes, especialment de divulgació: “A la UPV sempre he pogut donar la meua opinió i se m'ha escoltat“, afirma. Així, va col·laborar en la remodelació de l'exposició permanent del Museu d'Informàtica de la UPV i va ser nomenat conseller de l’Association for Computing Machinery de la UPV (ACM UPV Chapter). També va impulsar i va dirigir el Festival de Cultura, Arts i Tecnologia de la UPV, FestinFor, i ha presentat i dirigit, en UPV Ràdio, el magazín musical El nombre es lo de menos. En l'actualitat realitza el podcast de divulgació tecnològica Dos bits de café, també en UPV Ràdio. Finalment, va fundar, amb David Andújar, la productora The Hall of Stars, el programa Un Bloodymary con…, que va ser guardonat amb el Premi Talent Jove a la Tolerància de la Comunitat de Madrid.

“Professors... i bons divulgadors”

Rafa guarda molt bon record de una gran part del professorat: com Jon Ander Gómez, director i codirector dels seus treball final de grau i treball final de màster; Damián López, director del Museu d’Informàtica; Daniela Gil; Chema Sempere… “Venen més que a fer classe: són bons professors, però també són bons divulgadors i fan les classes amenes; s'agraeix molt”.

El professor Jon Ander destaca que “el potencial de Rafa Sánchez va molt més enllà de la seua capacitat intel·lectual, que, encara que queda demostrada en el seu expedient, m'agradaria ressaltar. He tingut el gran plaer de ser el director dels seus TFG i TFM, i ha treballat durant un temps amb nosaltres al PRHLT (Pattern Recognition and Human Language Technology). La qualitat dels seus treballs és impressionant, i la seua capacitat per a explicar-los, immillorable. Una llàstima que algú com ell no puga ser incorporat directament a una universitat, perquè contribuiria enormement a millorar la qualitat docent i investigadora. No obstant això, hi ha altres aspectes en el pla humà que vull ressaltar: treball en equip, liderant quan fa falta i ajudant els altres sempre. Contribueix a crear bon ambient de treball i a gestionar conflictes amb una habilitat natural poc comuna en persones tan joves. Li desitge la major sort en la vida, tant professional com personal”.

Recerca en intel·ligència artificial

Aplicar la intel·ligència artificial a la solució de problemes mèdics és una altra de les passions de Rafa. Va dedicar el seu treball final de grau a proposar models d’IA per a millorar l'anàlisi de ressonàncies magnètiques cerebrals, amb l'objectiu de detectar i caracteritzar la malaltia d'Alzheimer. Després va cursar el Màster en Intel·ligència Artificial, Reconeixement de Formes i Imatge digital de la UPV, i va començar a col·laborar amb el projecte europeu d'investigació DeepHealth; com a treball final de màster va desenvolupar models d’IA per a detectar pneumònia per COVID-19 en imatges de raigs X de pit.

Ara té clar que realitzarà el doctorat, (“la UPV és molt bona opció”, afirma) per a continuar investigant en l'aplicació de la intel·ligència artificial a la medicina: “Vull ajudar a millorar la vida de les persones”, afirma. La Comissió Fulbright Espanya, després de superar dues fases de selecció, el va escollir com una de les 22 persones becades d’Espanya que aniran als Estats Units. Allí podrà ampliar els seus estudis i la seua investigació.

Aquesta notícia forma part de la sèrie Graduats i graduades top de la UPV, que pretén visibilitzar els estudiants més excel·lents del país. Pots llegir més sobre el projecte i conèixer la resta de perfils brillants en: La UPV en el rànquing de la SEDEA.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla