ONCOHabitats

7 hospitals europeus validen una metodologia UPV que millora el seguiment de pacients amb glioblastoma

[ 18/11/2019 ]

El glioblastoma (GBM) és el tumor cerebral més agressiu en adults. Actualment, el seu tractament inclou neurocirurgia, radioteràpia i quimioteràpia. Amb tot això, l'esperança de vida mitjana dels pacients afectats per aquesta patologia no supera els quinze mesos.

En aquest context, investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) porten treballant des de fa tres lustres en noves eines biomèdiques que ajuden el seguiment d'aquest tumor. L'última d'elles és ONCOHabitats, una plataforma que permet als clínics conèixer, amb més precisió, la situació real del pacient basant-se en la vascularitat de diferents regions del tumor.

"Aquests resultats", destaca Juan Miguel García-Gómez, coordinador del Biomedical Data Science Lab-ITACA de la UPV, "consoliden l'esforç de quasi 15 anys que portem treballant en aquesta àrea. La seua potencial aplicació ha sigut ara validada per 7 hospitals europeus, en el què ha sigut el primer estudi clínic multicèntric promogut per la UPV".

Els centres participants en l'estudi han sigut l'Hospital Universitari de la Ribera, l'Hospital de Manises, l'Hospital Clínic de Barcelona, l'Hospital Universitari Vall d?Hebron, l'Azienda Ospedaliero-Universitària de Parma (Itàlia), el Centre Hospitalier Universitaire de Liège (Bèlgica) i l'Oslo University Hospital (Noruega); i els resultats han sigut publicats en el Journal of Magnetic Resonance Imaging.

Noves regions del tumor, nous biomarcadors

La metodologia desenvolupada per l'equip de la UPV ajuda a descobrir noves regions del tumor i facilita el seguiment de l'evolució del pacient a partir de nous biomarcadors. La clau, per a això, resideix en l'anàlisi de 5 tipus d'imatges de ressonància magnètica -4 morfològiques i una de perfusió.

Segons expliquen els investigadors del Biomedical Data Science Lab-ITACA de la UPV, a partir d'aquestes imatges de ressonància magnètica, i amb aquesta metodologia, és possible establir àrees diferenciades dins tumor i de l'edema. A partir d'elles, ONCOHabitats permet obtenir biomarcadors vasculars -volum sanguini cerebral- a les regions de tumor actiu i edemaperifèric infiltrat que estan directament vinculats amb la supervivència dels pacients, abans de sotmetre's a la intervenció quirúrgica.

184 pacients analitzats

En l'estudi, s'ha treballat amb imatges de ressonància magnètica de 184 pacients dels 7 centres participants en l'estudi clínic, i s'ha comprovat la robustesa de la metodologia desenvolupada per la UPV per a calcular els biomarcadors enfront de la variabilitat de l'aplicació dels protocols d'adquisició d'imatges de ressonància magnètica.

En aquest sentit, Mª del Mar Álvarez-Torres, investigadora també del Biomedical Data Science Lab-ÍTACA de la UPV, afirma: "Hem comprovat en 7 hospitals que la nostra metodologia és fiable i robusta, independentment de les variacions que puguen donar-se a l'hora d'adquirir i processar les imatges de ressonància magnètica i, en últim terme, obtenir els biomarcadors. Això confirma la seua viabilitat per a la seua implantació en la pràctica clínica. El següent pas és caracteritzar biològicament el que es descobreix per imatge, i en això estem treballant ja".

Representant nacional en GliMR Cost Action

Arran d'aquest estudi, l'equip del Biomedical Data Science Lab-ITACA de la UPV va ser seleccionat per a ser el representant espanyol en la xarxa europea GliMR Cost Action per a l'estudi de tumors glials mitjançant ressonància magnètica.

"I és que, a més de la utilitat per als clínics, ONCOhabitats també pot resultar molt útil per a investigadors que estudien tumors glials amb altres seqüències de ressonància magnètica", conclou Juan Miguel García-Gómez.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC