La Psicomotricitat Vivenciada és una pràctica que realitzem setmanalment en el centre, oferint al xiquet i a la xiqueta un espai per a Moure's, Jugar, Experimentar, Crear i Comunicar amb un component de llibertat important.
Tot açò dins d'un marc clar i educatiu que garanteix la seguretat física i emocional de tots els que allí participen.
Aquest marc està definit per un espai preparat per les educadores, un temps determinat que dura la sessió i uns materials específics que adjunte unes mínimes normes de "No fer, ni fer-se mal" ,afavoreixen el joc espontani i lliure del xiquet i de la xiqueta.
La pràctica psicomotriu té per objecte afavorir i potenciar l'adaptació harmònica dels xiquets i les xiquetes al seu mitjà, ajudant-los a madurar psíquica, afectiva i socialment, a partir de la seua pròpia identitat.
La metodologia de les sessions està basada en el Joc com a element lliure i espontani que parteix del xiquet i la xiqueta.
Les educadores preparen la sala de psicomotricitat (Sala Màgica), abans de l'entrada dels xiquets i les xiquetes, amb un ordre estable de manera que se senten acollits i segurs, i amb uns materials específics per a aquesta pràctica (matalassets, blocs d'escuma, coixins, bancs d'equilibri, escales,rampes, tubs de gatejar, teles ,etc).
La intervenció de les educadores durant les sessions és sempre indirecta, garantint la seguretat dels xiquets i les xiquetes, el respecte de les normes, regulant els conflictes, afavorint la comunicació, fent de model i espill on es reflectisquen vivències i emocions dels xiquets i les xiquetes i en definitiva, acompanyant-los perquè accedisquen amb plaer a la conquesta de la seua pròpia Autonomia.
És un moment d'acolliment. Els xiquets i les xiquetes es lleven les sabates i es fa un reconeixement de cadascun. Es presenta el material i parlem de les seues possibilitats de joc. Recordem les normes de la sala "No ens podem fer mal". Preparem el cos per a jugar i...
És el moment de joc en si:
1. Joc sensoriomotor: córrer, saltar, rodar, grimpar. balancejar-se, equilibrar-se, desequilibrar-se, construir-destruir, etc...
2. Joc simbòlic: "com si...", apareixent i desapareixent, transformant els objectes en cavalls, cotxes, motos..., construint cases o adoptant rols (caputxeta, el llop, superherois, etc).
Verbalitzem breument l'ocorregut durant la sessió i realitzem una activitat plàstica (pintar, construir,modelar...) per a plasmar la vivència.
És el moment del comiat. Cantem una cançó o juguem al rogle i finalment, ens posem les sabates.
La Pràctica Psicomotriu es fonamenta en uns principis teòrics que li donen significat i que tenen el seu origen en l'elaboració teòrica-pràctica del professor Bernard Aucouturier.