Novetat en l'acreditació de llengües estrangeres

L'acreditació automàtica del nivell B2 s'amplia per a l'alumnat procedent d'un sistema educatiu estranger

L'alumnat de la Universitat Politècnica de València (UPV) que provinga d'un sistema educatiu estranger podrà acreditar de manera automàtica el domini del nivell B2 d'anglés, francés, alemany o italià, segons l'idioma del sistema d'accés. Es tracta d'una petita modificació en la normativa d'acreditació de llengües estrangeres, ja que fins ara l'estudiantat en aquesta situació estava exempt del requisit lingüístic per a l'obtenció d'un grau.

Aquesta novetat, que entrarà en vigor a partir del curs 23-24, ha sigut una de les qüestions abordades i aprovades en l'última sessió del Consell de Govern de la UPV, realitzada el 9 de novembre, i amb això es pretén unificar i actualitzar el marc general pel qual es regirà l'acreditació del coneixement de llengües estrangeres exigible per a l'obtenció dels graus a la UPV.

Des de l'any 2008, les universitats espanyoles estan obligades a adoptar accions de política lingüística dirigides a garantir que l'estudiantat adquirisca uns nivells mínims de coneixement de llengües estrangeres. La Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) recomana que el nivell mínim exigit corresponga a un B1, si bé la UPV exigeix obtindre un B2 en alguna d'aquestes llengües per a aconseguir el títol de grau, i l'anglés és l'idioma preferent.

Així doncs, aquesta modificació afecta exclusivament a l'estudiantat que haja cursat el batxiller, un cicle formatiu d'FP de grau superior o una formació equivalent, d'acord amb un sistema educatiu estranger que permeta l'acreditació del nivell B2 d'anglés, francés, alemany o italià, mentre que es mantenen les quatre vies prioritàries d'acreditació.

Altres vies d'acreditació

Tal com recull la nova normativa d'acreditació del coneixement de llengües estrangeres en els títols de grau, les quatre vies prioritàries per a demostrar oficialment el domini del nivell B2 a la UPV són:

1. La superació d'una assignatura oferida pel Departament de Lingüística Aplicada.

2. L'aportació d'un certificat de competència lingüística B2 o superior reconegut per l'Associació de Centres de Llengües en l'Educació Superior (ACLES).

3. La realització d'una estada mínima d'un quadrimestre a l'estranger, amb la presentació oral del treball final de grau en una de les llengües estrangeres objecte d'acreditació.

4. La superació d'un mínim de 30 ECTS en forma d'assignatures impartides i avaluades en anglés.

Finalment, la superació d'una prova de nivell B2 de llengua estrangera, que realitzarà el Departament de Lingüística Aplicada, queda reservada a l'efecte de poder atendre situacions excepcionals.

(10/11/2023)