Reintroducció de l'ofegabous

El projecte LIFE Renaturwat celebra el Dia Mundial de l'Aigua amb una iniciativa que millora la biodiversitat i la conservació dels aiguamolls artificials

[ 27/03/2024 ]

El projecte LIFE ReNaturWat, liderat per la Universitat Politècnica de València, ha celebrat el Dia Mundial de l'Aigua amb una iniciativa que millora la biodiversitat i conservació dels aiguamolls artificials dissenyats a la urbanització Els Monestirs a Puçol (València): reintroduir exemplars d’ofegabous, tipologia d'amfibi originari de la zona, i d'aquesta manera, reforçar el nucli poblacional i assegurar el creixement d'aquesta comunitat a llarg termini.

Aquests animals vertebrats, denominats Pleurodeles waltl, històricament han existit en els tolls limítrofs al lloc on s'executa el projecte, però lamentablement la majoria van desaparèixer en els últims anys a causa de la dessecació de les llacunes. De fet, aquesta espècie està catalogada com a vulnerable en el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçada.

Per això, l'any passat, el Centre de Conservació d'Espècies Dulciaqüícoles de la Comunitat Valenciana (Generalitat Valenciana) va cedir al voltant de mig centenar d'exemplars per a la seua reintroducció en les zones humides de Puçol.

“En un mostreig realitzat recentment s'ha pogut trobar a un d'aquests exemplars. Concretament, es va trobar un ofegabous adult mascle, que presentava les extremitats anteriors molt desenvolupades i de color fosc, la qual cosa indica que està ja en fase reproductora”, assenyalen des del projecte LIFE ReNaturWat.

En aquest context, amb la finalitat de reforçar el nucli poblacional i assegurar el creixement d'aquesta comunitat a llarg termini, s'ha decidit realitzar una introducció addicional.

“La reintroducció de Pleurodeles waltl representa un pas significatiu en els esforços de conservació en la zona i demostra el compromís dels socis del projecte LIFE amb la protecció i preservació de les espècies autòctones. No sols pretenem rebaixar els nivells de contaminació de les aigües, sinó que a més cerquem millorar la qualitat biològica, generar hàbitats i emmagatzemar carboni, fonamental per a mitigar el canvi climàtic”, destaca Miguel Martín Monerris, investigador de l’IEAMA de la UPV i coordinador del projecte.

L’ofegabous

L’ofegabous emergeix com un símbol de la biodiversitat ibèrica, ja que és el major amfibi urodel d'Europa i un vertader tresor de la naturalesa. Aquesta espècie es caracteritza pel seu hàbitat dual i prospera tant en ambients aquàtics com terrestres.

Conegut per la seua capacitat per a adaptar-se a zones d'aigües temporals, l’ofegabous viu dues vides diferents: una aquàtica i una altra terrestre. El seu període reproductiu es desencadena amb les primeres pluges tardorenques i s’estén fins als inicis de la primavera, la qual cosa permet una reproducció continuada al llarg de diversos mesos.

Quant a la seua alimentació, l’ofegabous es mostra com un voraç depredador; consumeix larves aquàtiques d'insectes, crustacis, anèl·lids i altres petites criatures aquàtiques. La seua dieta inclou fins i tot el canibalisme i contribueix de manera significativa al control de la població de mosquits i altres insectes.

El projecte LIFE ReNaturWat

El projecte LIFE ReNaturWat, finançat per la Unió Europea a través del programa LIFE, és liderat pel personal investigadors de l’IEAMA-UPV (Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València), Miguel Martín Monerris i Carmen Hernández Crespo.

En un consorci integrat per entitats com ara: Global Omnium, EMIVASA, Grup d'Economia de l'Aigua de la Universitat de València, Fundació Global Nature, Aigües de Portugal, Agència EFE, Municipi de Carrícola, Vall Residencial Els Monestirs i Fundació Mediambiental, el projecte té com a objectiu principal millorar la qualitat ambiental de les aigües residuals urbanes mitjançant tractaments sostenibles.

Amb aquesta finalitat, han construït uns prototips d'aiguamoll artificial en les EDAR de Carrícola i Els Monestirs (Puçol), situades a la Comunitat Valenciana, incorporant un material adsorbent, com és el fang, per al tractament d'aigües residuals urbanes.

“El projecte integra els principis d'economia circular, en millorar la qualitat ambiental de les aigües residuals urbanes a través de tractaments sostenibles. De fet, l'ús de fangs deshidratats de potabilitzadora reflecteix un enfocament circular en transformar els residus en recursos per al tractament sostenible de les aigües. Això no sols contribueix a reduir la contaminació ambiental, sinó que també fomenta l'eficiència en l'ús de recursos i promou la sostenibilitat al llarg de tot el procés de tractament d'aigües residuals”, conclouen des del LIFE ReNaturWat.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC