La Tomata Valenciana aconsegueix la marca de Qualitat CV

Després de quasi quatre anys de treball coordinats per l'Institut COMAV de la UPV, l'obtenció d'aquesta distinció contribuirà a blindar i consolidar aquesta varietat de tomata, "una de les joies de l'agricultura valenciana"

[ 27/03/2024 ]

La Tomata Valenciana compta, des d'aquest mes, amb un nou i gran aliat. Després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l'Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València, aquesta varietat, “una de les joies de l'agricultura valenciana”, ha sigut distingida amb la marca Qualitat CV de la Generalitat. Disposar d'aquesta distinció contribuirà a blindar i consolidar aquesta varietat de tomata com un producte diferenciat.

La Tomata Valenciana és un dels productes més genuïns de l'agricultura valenciana. Únic en el món pel sabor, les propietats nutricionals i les característiques morfològiques, “de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa”, es cultiva principalment en pobles de l'Horta, el Camp de Túria, la Ribera Alta, la Ribera Baixa, l’Alt Palància i la Canal de Navarrés.

“Aquest reconeixement permet assignar a la Tomata Valenciana una etiqueta sinònima de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D'aquesta manera, es pretén minimitzar els alts i baixos del preu d'aquesta varietat de tomata, i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen”, destaca Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l'Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València.

Desde 2020

La consecució d'aquesta marca de qualitat és el fruit d'un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana impulsada també pel COMAV de la UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l'elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, i també en diversos projectes d'investigació amb un objectiu fonamental: posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que cultiven els agricultors de l'associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietals existents: Blanca i Masclet.

Projecte MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s'està duent a terme el projecte MERESTOV del programa AGROALNEXT, que pretén millorar la resiliència i sostenibilitat de la Tomata Valenciana. Amb aquesta finalitat, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica per a fer-la més resistent a malalties persistents del cultiu, o noves estratègies perquè millore el vigor i l’eficiència en l'ús de l'aigua i els nutrients. “L'impacte econòmic i social del projecte incidirà de manera directa en la promoció de la Tomata Valenciana com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians”, conclou Salvador Soler.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny