"L'exili del 39 al còmic. Vinyetes a la frontera"

Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas es converteixen en eines per a la transmissió de les històries d'exili

[ 12/03/2024 ]

La Universitat Politècnica de València ha inaugurat l'exposició "L'exili del 39 al còmic. Vinyetes a la frontera", el divendres 8 de març a la sala de n-1 de la Biblioteca Central del campus de Vera, amb la intervenció dels comissaris de l'exhibició, Josep-Vicent Garcia Raffi i Francisco Collado Cerveró i la vicerrectora de cultura de la UPV, Salomé Cuesta. La mostra podrà visitar-se fins al 16 d'abril.

La història a través del còmic

L'exposició "L'exili del 39 al còmic. Vinyetes a la frontera", presenta perspectives diverses d'una mateixa història traumàtica, silenciada durant dècades: la de la marxa forçosa del seu país de centenars de milers de persones.

Obres gràfiques de destacats creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, conviuen amb objectes i dibuixos originals, alguns inèdits, i es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de les històries de desarrelament viscudes després de la Guerra Civil.

La mostra recull obres produïdes des dels anys 70 del segle XX, escrites en espanyol, català, basc i francès i les distribueix en quatre àmbits: La retirada; Camps de concentració; Exili d'ultramar i La resistència, a més d'oferir un espai per a la lectura.

Una realitat repetida

Els comissaris, Josep-Vicent Garcia Raffi i Francisco Collado Cerveró, destaquen que en els últims anys han proliferat, a banda i banda de la frontera, els còmics i novel·les gràfiques sobre l'exili, fet que està facilitant que la història silenciada arribe a la gent més jove. El passat que descriuen permet connectar, a més, amb la realitat dels milers de persones que avui dia continuen fugint dels seus països per a escapar de conflictes i represàlies.

L'exposició “L'exili del 39 al còmic. Vinyetes a la frontera", es va inaugurar en el Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera (Mume) i té voluntat itinerant. Els seus continguts artístics i la seua configuració són el resultat de les investigacions dels dos comissaris de la mostra, reflectides en l'article del qual són coautors: “El còmic i l'exili del 1939: des de la retirada fins a la diàspora i la resistència armada".

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny