Un any de rècord

[ 11/03/2024 ]

2023 va ser un any de rècord per a la investigació, innovació i transferència amb segell UPV. La seua activitat en I+D+I es va traduir en 116,2 milions d'ingressos, la xifra més alta de la seua història; va registrar 40 noves sol·licituds de patent; va aprovar cinc noves empreses derivades, quatre d'elles participades -Sensing Tools, PhysioMRI, Artikode, Opticalsens, CiberTRS; i va registrar 26 nous softwares. I també va ser un any de rècord per a la projecció internacional de la seua I+D+I, amb 24 nous projectes europeus, 3 d'ells coordinats, i un import superior als 5M€.

Aquestes són algunes de les principals xifres de l'informe “UPV Innovació”, que resumeix un any d'I+D+I de la UPV i que s'ha presentat avui en el marc de la V Jornada UPV-Innovació. Celebrada al parc científic de la UPV, ha reunit a prop de tres-centes persones, entre personal investigador, emprenedor i altres agents de l'ecosistema innovador de la Universitat Politècnica de València.

“En 2023 la UPV va ser un any més clau per al desenvolupament científic, tecnològic i empresarial de la Comunitat Valenciana. La nostra universitat va continuar incrementant les seues relacions amb el sector productiu, i reforcem la nostra aposta per la transferència, la formació, la internacionalització i la comunicació i divulgació científica. Sens dubte, 2023 va ser, de nou, un any de rècord per a la nostra I+D+I”, ha destacat Salvador Coll, vicerector d'Innovació i Transferència de la Universitat Politècnica de València.

Innovar a la frontera

A més, la trobada ha comptat amb la participació com a ponent convidat d'Alfons Cornella, fundador i president de Infonomía qui ha oferit una conferència en la qual, sota el títol “Innovar a la frontera”, ha aprofundit en totes les oportunitats que es deriven d'explorar els límits del negoci gràcies a la innovació.

“Existeixen molts problemes per resoldre, de les persones, de les organitzacions, de la societat, i cal trobar noves o millors solucions. Crec que ve un futur en el qual apareixeran solucions a situacions que fins ara consideràvem irresolubles, per exemple, en la salut (malalties que seran tractables), en l'energia (solucions sostenibles a la nostra insaciable necessitat d'energia), en alimentació (processos més eficients i sostenibles). Tenim l'equivocada impressió que la innovació va de nous productes o noves tecnologies, quan les innovacions que major èxit acaben tenint són les que aporten nou valor a les persones, resolent problemes, aportant noves possibilitats (per exemple, comunicant-se a distància amb mòbils quan abans això era impensable, o aplicant la IA a canviar la forma en la produïm imatges). Hi ha molta innovació possible consistent, doncs, a aportar valor resolent problemes o responent a expectatives de les persones de millors o de noves formes”, ha assenyalat Alfons Cornella.

El fundador i president de Infonomía ha advocat per "fer costat decididament a les empreses que són innovadores, que aporten valor, i, especialment, a les empreses que tenen èxit exportant els seus productes i serveis justament perquè són innovadores. És difícil convèncer a una empresa que no innova al fet que ho faça, però sí que podem ser útils fent costat a les empreses que ja tenen actitud innovadora. Quan aquestes a les quals secundem tenen èxit, unes altres es preguntaran "perquè aquelles tenen èxit i jo no..." i potser llavors entenen que el secret està en la innovació... Els humans som així...”, ha conclòs.

I en què pensen les empreses quan parlen d'innovació? És la pregunta que s'ha abordat en una taula redona que ha comptat amb la participació de Beatriz Salvador, responsable Open Innovation d'ACCIONA Energia; Nora Romero, coordinadora d'Innovació, KM ZERO Food Innovation Hub; Lorena González Teruel, directora de Gestió d'I+D de COSENTINO RESEARCH; i Daniel Ramón, ADM-Biopolis. Tots ells moderats per Fernando Conesa, cap del Servei i2T de la UPV.

La jornada ha sigut clausurada per Pablo Lozano, director de Talent Acquisition a Espanya i Head of Talent Management en l'Est d'Espanya en NTT DATA.

Homenatge a les dones innovadores, històries d'èxit i Generació Espontània

A més, durant l'esdeveniment s'ha rendit un homenatge a les dones que es dediquen, directament o indirectament, a innovar i que formen part de l'Oficina de Transferència de Coneixement UPV-innovació, amb la projecció del vídeo “Dones innovadores, dones que construeixen futurs”. I s'ha pogut conèixer de primera mà algunes de les històries d'èxit d'innovació i transferència de la UPV, així com una selecció de prototips dels grups d'estudiants de Generació Espontània UPV.

Precisament, un dels grups d'aquest programa de la UPV, el Club del Còmic, ha convertit en unes espectaculars vinyetes tot l'esdeveniment, plasmant en paper les diferents fites d'aquesta V Jornada UPV-Innovació.

Aquesta jornada s'emmarca en un dels objectius del Pla SIRVE de la UPV, (UPV Rellevant, Objectiu 6),que persegueix intensificar l'impacte positiu del coneixement acadèmic en el teixit socioeconòmic i el medi ambient.

El pròxim 21 de març, una sessió per a estudiants UPV

La jornada celebrada avui s'estén al pròxim 21 de març, amb la celebració d'una sessió per a estudiants. Des d'UPV-innovació, juntament amb el PIAE+ i el Centre de Formació Permanent, s'ha organitzat per a delegació d'alumnes de la UPV una trobada de formació per a facilitar eines i competències amb la finalitat d'innovar des de les seues diferents escoles.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC