Geoportal contra la violència de gènere

Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten les dones i xiquetes en tots els països del món

[ 11/03/2024 ]

Conèixer en quins espais públics de les ciutats les dones se senten insegures o experimenten agressions, per a millorar les polítiques contra la violència de gènere, és l'objectiu del projecte Criteria Taronja de la UPV.

Aquesta iniciativa del Grup d'Investigació en Tecnologies Geoespacials de la Universitat Politècnica de València està subvencionada per la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, i s'està desenvolupant en cinc ciutats: València (on es realitza el projecte pilot), Dublín (Irlanda), Sofia (Bulgària), Toluca (Mèxic) i San Francisco (els Estats Units).

El resultat final serà un portal web interactiu, un geoportal, en el qual es podrà conèixer la situació d'inseguretat en cada ciutat en temps real, com també la seua evolució en el temps. L'eina proporcionarà informació a responsables de la presa de decisions, de manera que puguen desplegar mesures més eficients i avaluar-ne els resultats.

Mapató a la UPV

La Universitat Politècnica de València ha convocat la comunitat universitària, amb especial èmfasi el col·lectiu de dones estudiants, perquè aporten les seues experiències d'inseguretat en espais públics de València a través d'una aplicació. Aquesta mapató (trobada per a cartografiar una zona), ha tingut lloc el dijous 7 de març, en el marc de les activitats previstes per al Dia de la Dona de la UPV.

La recollida de dades sobre l'experiència d'inseguretat es realitza a través d'un programari per a ciència ciutadana. Es tracta d'una aplicació en què les usuàries poden localitzar en un mapa els llocs on han sigut objecte d'assetjament sexual o han sentit por (i què l’ha causada).

El Grup d'Investigació en Tecnologies Geoespacials de la UPV ha comptat amb la col·laboració de personal expert en igualtat per a determinar els paràmetres que contribueixen a la sensació de seguretat i el seu pes relatiu. La cooperació interdisciplinària també ha permès establir quines conductes provoquen sensació d'inseguretat en les dones, com el fet de ser seguida per un desconegut, l'exhibicionisme o les expressions de contingut sexual.

Espai públic

Segons l'Organització de Nacions Unides, l'assetjament sexual i altres formes de violència sexual en els espais públics són un problema quotidià al qual s'enfronten les dones i xiquetes en tots els països del món. Això redueix les seues oportunitats d'accedir a l'educació, l'ocupació, l'oci o la participació pública, i afecta negativament el seu benestar i la seua salut.

Ana Anquela, investigadora de la UPV responsable del projecte, explica que Criteria Taronja “actua en la prevenció de violència de gènere de carrer, en els casos en què agressor i víctima no tenen vinculació prèvia”. Així, contribueix a l'Objectiu de desenvolupament sostenible 5 de l'Agenda 2030 de l'ONU: Aconseguir la igualtat entre els sexes i empoderar a totes les dones i les xiquetes.

Accés a les dades

El projecte s'està executant en cinc ciutats amb legislacions molt diferents: València, Dublín (Irlanda), Sofia (Bulgària), Toluca (Mèxic) i San Francisco (els Estats Units).

Segons explica la investigadora Ana Anquela, Europa té una política de dades obertes que facilita la modelització de la percepció de seguretat, a través d'informació quantitativa sobre infraestructures, socioeconòmica, trànsit en temps real… “No obstant això, les dades sobre criminalitat estan restringides, així que les hem hagudes de sol·licitar”.

Als Estats Units, en canvi, les polítiques de protecció de les dades són més relaxades i la geolocalització dels delictes està disponible per a la ciutadania.

Finalment, a Toluca, “per a generar conjunts de dades indispensables, és necessari intensificar la recopilació d'informació mitjançant ciència ciutadana, ja siga a través de l'anàlisi de sentiments en dades de xarxes socials, la participació de grups voluntaris que informen sobre episodis de violència de carrer o sentiments d'inseguretat en espais públics, mitjançant mapatons o utilitzant tècniques informàtiques com el web scraping –raspat d’informació– (recopilació automàtica de dades de pàgines web)”.

“Per la informació de què disposem, València és una ciutat molt segura, que contrasta amb Toluca (Mèxic), on les estudiants estan reportant abundants experiències de sentiments d'inseguretat o assetjament de carrer prop del campus universitari”, explica Ana Anquela.

Continuació del projecte

Criteria Taronja té com a data de finalització prevista desembre de 2024, encara que el grup vol continuar investigant passada la data. “El projecte presenta moltes dimensions en les quals desitgem continuar aprofundint”, explica la professora de la UPV Ana Anquela.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny