Premis PRECREA

Les cinc universitats públiques valencianes lliuren els seus premis a la Facultat de Belles Arts de la UPV

[ 20/02/2024 ]

Les cinc universitats públiques valencianes han lliurat aquest dijous els seus premis a la creació cultural i artística en diferents àmbits. Un reconeixement al talent creatiu en les arts escèniques, la literatura; el disseny i la creativitat tecnològica, la música i les arts plàstiques i visuals. Cada universitat atorga el premi en una de les cinc categories que integren els premis PRECREA.

La quarta edició d'aquests premis s'ha celebrat a la Universitat Politècnica de València en una gala presidida pel rector de la UPV, José E. Capilla, qui ha manifestat que uns premis com aquestos “són un exemple de moltes altres coses que podriem fer juntes les universitats del sistema públic valencià, especialment en l’àmbit de la creativitat, fundamental en l’activitat universitària”.

En l’acte ha estat tambépresent la Secretària Autonòmica d'Universitats, Esther Gómez, així com el director general de Cultura de la Generalitat, Sergio Arlandis, i les vicerectores amb competències en cultura de les cinc universitats organitzadores.

En aquest enllaç pots veure l'acte d'entrega de premis.

Premi d'Arts Escèniques

Enguany el Premi Carles Santos d'Arts Escèniques, atorgat per la Universitat de València, ha recaigut en Evangelina Rodríguez Cuadros, catedràtica de Literatura Espanyola de la Universitat de València, la investigació de la qual en la literatura i el teatre del Segle d'Or ha sigut pionera en l'àmbit nacional i internacional. Evangelina Rodríguez, ha destacat el lema que li ha acompanyat durant la seua trajectòria: “Encara aprenc. Un lema que em va deixar la meua pròpia família i que m'ha acompanyat per a discernir, per a veure la realitat que sempre m'ha semblat manifestament millorable”.

Premi de Disseny i Creativitat Tecnològica

El premi José María Yturralde de Disseny i Creativitat Tecnològica, concedit per la Universitat Politècnica de València, ha distingit a Radiant Light Art Studio per la seua visió transdisciplinària que fusiona tecnologia, art i ciència en una cerca constant per entendre i representar les complexitats inherents en la percepció humana i l'experiència estètica.
Manuel Conde, director de Radiant Light Art Studio, ha destacat que “el nostre interès radica en la relació entre arquitectura, persones i la llum, ens agrada treballar la llum com un element arquitectònic més”.

Premi de Creació Literària

En la categoria de Creació Literària, enguany el Premi Isabel-Clara Simó de Creació Literària, atorgat per la Universitat d'Alacant, ha recaigut en dos escriptors valencians per la seua dilatada trajectòria: Emilio Rodríguez Bernabeu i Jaume Pérez Montaner.

Emilio Rodríguez Bernabeu, cardiòleg alacantí, ha centrat la seua activitat literària en la poesia, l'assaig i la crítica, escrita en valencià. “En poesia sempre he tractat d'aprofundir en el lèxic i en el llenguatge perquè pense que la poesia és, sobretot, una manera de modificar el llenguatge per a dir el que no es pot dir d’altra manera” ha explicat Rodríguez Bernabeu.
Per la seua part, Jaume Pérez Montaner, poeta i assagista nascut a Alfàs del Pi, ha desenvolupat una extensa obra en valencià que ha compatibilitzat amb la seua activitat com a professor en diferents universitats dels Estats Units i a la Universitat de València. Pérez Montaner ha mostrat el seu agraïment i ha fet balanç de les seues obres: “El meu primer llibre publicat va ser Adveniment de l’odi i estic a punt de publicar un nou llibre titulat Amants del Vers. El meu agraïment a les universitats valencianes i especialment a la Universitat d'Alacant”.

Premi de Música

La Federació de Cors de la Comunitat Valenciana (FECOCOVA) ha sigut l'entitat guanyadora del Premi Matilde Salvador de Música, atorgat per la Universitat Jaume I de Castelló, per la seua labor en la consolidació d'aquesta pràctica musical. “Entre els nostres objectius destaca el foment de la relació entre les diferents entitats, millorar el nivell artístic i tècnic dels cors i ampliar el seu repertori així com acostar el cant coral al carrer”, ha explicat José Ramón Calpe, president de FECOCOVA.

Premi d'Arts Plàstiques i Visuals

Finalment, el Premi Juana Francés d'Arts Plàstiques i Visuals, atorgat per la Universitat Miguel Hernández d'Elx, ha recaigut en Pilar Pedraza Martínez, qui al llarg de quasi cinc dècades ha desenvolupat una prolífera carrera com a creadora, professora d'art i de cinema, traductora i investigadora de la Universitat de València. Pilar Pedraza va ser, així mateix, consellera de Cultura de la Generalitat Valenciana i membre del Consell d'Administració d'RTVV. No ha pogut assistir a l'acte i Javier Moreno, vicerrector adjunt de Creació Contemporània i Mediació Cultural de la Universitat Miguel Hernández ha recollit el premi en el seu nom.

Amb aquests premis a la creació artística i cultural, les cinc universitats públiques valencianes reconeixen l'excel·lència i la innovació de la vida cultural i artística valenciana.

Fotografia de Rafa Andrés

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador