Premis UNESCO

L'organització de les Nacions Unides premia els projectes de huit estudiants de la UPV per al disseny d'un futur sostenible

[ 13/02/2024 ]

Un parc infantil amb materials reciclats i locals, una llum bioluminiscent que redueix la contaminació lumínica, un moble multiús i un niu de tortugues que s’autoregula la temperatura: són quatre projectes que ha premiat l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) a través d’un concurs de disseny de caràcter estudiantil. El nexe entre aquests projectes és que han sorgit de les ments de tres estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial (ETSEADI-UPV) i del grup de Generació Espontània Youth University Design (YUDesign).

La intenció d’aquests premis de la UNESCO és despertar la inspiració entre la joventut, a la recerca de les millors idees i dissenys que possibiliten un futur més sostenible, en alinear-se amb el compliment d’un o més objectius de desenvolupament sostenible (ODS). 83 candidatures, de les més de 1.500 procedents de 48 països diferents, han sigut premiades pel jurat en aquesta edició.

Els quatre projectes premiats que han sorgit de les aules de la UPV són els següents:

Desdelopetit

Es tracta del treball de fi de grau (TFG) que va desenvolupar Celia Martínez, titulada del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de l’ETSED, amb la professora Begoña Saiz com a tutora. Té dos punts destacables: d’una banda, que ha rebut el major reconeixement possible del jurat, és a dir, un dels premis Or; i de l’altra, que és un treball que s’ha fet realitat a l’escola Saint François Xavier i a la casa Notre Dame de la Merci, a la zona rural de Ngovayang (Camerun).

Celia va dissenyar i dur a terme, gràcies a una beca del Centre de Cooperació al Desenvolupament (CCD) de la UPV, la construcció d’un parc infantil amb materials locals reciclats (principalment pneumàtics) i altres aportacions al joc, enfocades al foment de la curiositat científica en els xiquets i xiquetes.

L’objectiu d’aquesta dotació per a la comunitat de Ngovayang és “combatre les desigualtats de gènere, econòmiques i d’ètnia”, defensa Martínez, que es va basar en la defensa de la salut i dels drets de la infància a l’oci, al benestar i a l’educació en la defensa de la seua proposta, sense obviar la posada en valor del joc en la infància.

En la pàgina de desdelopetit d’Instagram se’n pot veure el resultat.

Bioluminescent Lightning

L’alumna Elsa Lacunza es troba darrere de Product Design for Bioluminescent Lightning, idea premiada en la categoria Plata. Lacunza ha estudiat la creació d’un disseny de producte basat en la il·luminació bioluminiscent com a alternativa sostenible a la il·luminació artificial. L’objectiu final del seu treball, tutoritzat per la professora Esther González Aurignac, és “reduir la contaminació lumínica, promoure el benestar i reconnectar la ciutadania amb la natura”, defensa la creadora.

A més, el projecte es fonamenta en els principis de l’economia circular, atès que elimina l’ús de components electrònics que dificulten els processos de reciclatge.

“Projectes com aquest són necessaris no sols per a crear una certa consciència, sinó per a inspirar un canvi significatiu en la forma en què els humans interactuem amb la natura i promoure un major respecte pel nostre entorn natural”, segons Lacunza.

NIU

En el cas d’Elsa Lacunza, la satisfacció és doble, pel fet que també forma part de l’equip YUDesign de Generació Espontània, que ha aconseguit un dels premis Bronze amb el projecte NIU.

Elsa i la resta de les seues companyes (Victoria Olcina, Sofía Lucas, Luz Moya, Carmen Reina, Nerea Tarín i Walid Husam Jabr) han dissenyat un niu per a tortugues marines que s’autoregula quant a la temperatura i la humitat, a fi d’afavorir el naixement equilibrat de cries mascles i femelles. Des de fa anys, en moltes regions es detecta una desproporció creixent pel que fa al gènere en els naixements com a conseqüència del canvi climàtic (les altes temperatures afavoreixen el naixement de femelles).

A través d’aquest innovador niu artificial, “podem exercir un paper vital en la conservació d’aquestes espècies, i a més és una eina educativa valuosa per a conscienciar sobre el canvi climàtic i el seu impacte en la vida marina”, assenyala Victoria Olcina.

Slow furniture

Cada any s’estima que a la Unió Europa es llancen al voltant de 10 milions de tones de mobles. A partir d’aquesta premissa sorgeix Slow furniture: design of an evolutionary, durable and emotional piece of furniture. El projecte, que li ha valgut el premi Bronze a l’alumne de l’ETSEADI Jorge Muñoz, investiga la creació d’un moble de caràcter “lent, evolutiu i capaç de canviar la seua tipologia” per a mantenir la funcionalitat amb el pas dels anys i, a més a més, plantejar una possible solució a la gran quantitat de mobiliari que es rebutja.

“Mitjançant el disseny d’un moble evolutiu capaç de canviar la seua tipologia durant les diferents etapes de creixement de la persona usuària, s’investiga el vincle emocional persona-objecte. D’aquesta manera, es fomenta allargar la vida de les peces de mobiliari retardant-ne o evitant-ne l’arribada a l’abocador”, puntualitza Muñoz, que somia poder exposar el seu disseny i despertar l’interès d’alguna firma que l’ajude a finançar-ne la producció.

En resum: idees brillants per a un món millor, amb el segell de l’ETSEADI. Totes es trobaran, juntament amb la resta de les propostes guanyadores, a la gala de lliurament de premis que tindrà lloc pròximament a Xangai (Xina). Orgull UPV.

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador
Oberta, fins al 6 de setembre, la fase 1 del termini de sol·licituds d'ajudes per a cobrir el menú del dia per al curs 2024-2025