Referent científic

Avel·lí Corma, investigador distingit de la UPV, investit doctor 'honoris causa' per la Universitat de Huelva

[ 31/10/2023 ]

Avel·lí Corma, investigador distingit de la Universitat Politècnica de València (UPV), fundador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) –centre mixt de la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)–, i professor de recerca ad honorem del CSIC, ha sigut nomenat doctor honoris causa per la Universitat de Huelva (UHU).

Durant l'acte d'investidura, promoguda per la Facultat de Ciències Experimentals de la UHU i defensada pel Centre d'Investigació en Química Sostenible (CIQSO), la rectora de la Universitat de Huelva, María Antonia Peña, ha qualificat Corma com “un referent científic de primer ordre, que ens prestigia i ens impulsa, i a qui volem considerar un dels nostres”.

Corma, agraït a la seua família, a qui el va formar i als seus companys

El guardonat, per part seua, ha considerat “un honor” passar a formar part del Claustre de Doctors i Doctores de la UHU, i ha elogiat la labor realitzada durant anys per la Facultat de Huelva, la qual considera “un exemple de com es pot començar de zero i, amb treball, convertir-se en referent a Espanya en molts camps”.

Així mateix, durant el seu discurs, el fundador de l'ITQ (UPV-CSIC) ha dedicat paraules especialment emotives als seus pares, els seus mestres, la seua dona i la seua filla, i ha agraït i reconegut la labor dels seus companys investigadors durant tota la seua trajectòria.

Quatre dècades d'èxit i dedicació

Nascut a Moncofa (Castelló) en 1951, Corma fa quasi 40 anys que investiga en catàlisi heterogènia en el món acadèmic i en col·laboració amb empreses. Ha treballat en aspectes fonamentals de la catàlisi àcid-base i redox amb l'objectiu de comprendre la naturalesa dels llocs actius i els mecanismes de reacció, bases amb les quals ha desenvolupat catalitzadors que avui s'utilitzen comercialment en nombrosos processos industrials.

Expert mundialment valorat i reconegut en catalitzadors sòlids àcids i bifuncionals per a productes químics energètics i per a fer més sostenibles els processos químics (especialment, en la síntesi i aplicació de catalitzadors de zeolita), Corma ha publicat més de 1.400 articles de recerca i ha inventat més de 200 patents. Llicenciat en Ciències Químiques a la Universitat de València, es va doctorar a Madrid sota la direcció del professor Antonio Cortés i va realitzar un postdoctorat de dos anys a la Universitat de Queen.

Membre de nombrosos cercles internacionals, Corma ha pronunciat múltiples conferències a tot el món, com la Director's Distinguished Lecture Series al Pacific Northwest National Laboratory, la 48th W. N. Lacey Lectureship in Chemical Engineering al Caltech (2015) o la Karl-Ziegler-Lectureship a la Societat Max Planck (2007), entre moltes altres.

Així mateix, són també difícilment enumerables els premis d'alt nivell rebuts per l'investigador valencià. Entre molts altres, poden destacar-se l'European Inventor Award for Lifetime Achievement, de l'Oficina Europea de Patents; la Medalla Blaise Pascal de Química de l’Acadèmia l'Europea de les Ciències, i els premis Príncep d'Astúries, ENI i Spiers Memorial.

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador
Oberta, fins al 6 de setembre, la fase 1 del termini de sol·licituds d'ajudes per a cobrir el menú del dia per al curs 2024-2025