RHC ETIP

Javier Urchueguía, nou president de la Plataforma Tecnològica i d'Innovació Europea de Climatització Renovable

[ 25/02/2020 ]

Javier Urchueguía, catedràtic i investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), és el nou president de la Plataforma Tecnològica i d'Innovació Europea de Climatització Renovable (RHC ETIP).

Es tracta de la primera vegada que un espanyol dirigeix aquesta institució, que aglutina 800 entitats, empreses i centres d'investigació d'Europa referents en el camp de les tecnologies d'energies renovables aplicades a la calefacció i la refrigeració. La RHC ETIP és un òrgan consultiu de la Comissió Europea de l'Energia que treballa en la investigació i el desenvolupament de fonts calor renovables, tant per a la climatització, com per a la indústria.

Urchueguía, referència internacional de l'àmbit

Actualment, Urchueguía és un dels referents del Grup d'Investigació de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) contra el Canvi Climàtic, pertanyent a l'institut ITACA de la UPV. Entre les seues línies d'investigació, disposa d'una llarga experiència en el desenvolupament de tecnologies de calefacció i refrigeració de fonts d'energia renovables, geotèrmia, bombes de calor i biomassa, i monitoratge i simulacions de sistemes d'energia.

Així mateix, Urchueguía és conferenciant habitual i autor de més de 150 articles de revistes en el camp de la física i l'enginyeria. Ha coordinat diversos projectes europeus en l'àmbit de l'energia i presideix el Panel de Tecnologia Geotèrmica de la RHC ETIP. A més, dirigeix la Càtedra de Transició Energètica de la Comunitat Valenciana, pertanyent a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial (ETSEI-UPV) i patrocinada per la Conselleria d'Indústria i Energia de la Generalitat Valenciana.

Reptes de la política energètica europea

Per a Urchueguía, "la descarbonització del sector de l'energia tèrmica (que suposa aproximadament la meitat del consum energètic a Europa), és un dels grans reptes pendents de la política energètica europea, ja que les energies renovables encara representen una proporció baixa respecte al consum total de calor i fred".

"La RHC ETIP", afig "té com a missió fonamental ajudar a identificar els reptes en recerca i desenvolupament que permeten accelerar el mercat de les energies netes en sectors clau com la biomassa, l'energia solar tèrmica, la geotèrmia, les bombes de calor o les xarxes de districte".

Agenda estratègica d'investigació i innovació per al sector RHC

Sota el seu mandat, la RHC ETIP ja treballa en la nova Agenda estratègica d'investigació i innovació per al sector RHC, que es publicarà a la fi d'any i es presentarà en el marc de la conferència internacional ISEC 2020, que tindrà lloc a Graz (Àustria).

"Aquesta agenda ajudarà a fixar elements claus de la política energètica europea pel que fa a l'R+D+I per als pròxims deu anys", conclou Urchueguía.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries