Tecniacústica 2018

Personal investigador del campus de Gandia de la UPV bat tots els seus registres precedents en obtenir cinc guardons

[ 28/11/2018 ]

Millorar les qualitats dels teixits per a afavorir la seua capacitat d'absorció del soroll; desenvolupar tècniques de control i estudi d'espècies marines sense interferir en el medi ambient; monitorar en temps real la regeneració òssia en implantologia dental; crear nous sistemes per al tractament de malalties neurodegeneratives, i augmentar les capacitats de detecció de neutrins còsmics procedents de fonts astronòmiques.

Aquestes són les contribucions científiques aportades per les cinc investigacions guardonades en la present edició del Congrés Tecniacústica, que han comptat amb la participació del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Promogut per la Societat Espanyola d'Acústica (SEA), associació de referència a Espanya per al treball i la divulgació científics en el camp de l'acústica, el congrés s'ha celebrat en aquesta ocasió de manera conjunta amb el XI Congrés Iberoamericà d'Acústica (FIA 2018).

Tot el personal amb formació en el Màster en Enginyeria Acústica de la UPV

Reconegut en anteriors ocasions, el personal investigador en acústica del campus de Gandia de la UPV ha batut en aquesta ocasió totes les seues marques precedents en obtenir cinc guardons pels treballs desenvolupats, alguns d'aquests prèviament reconeguts per la SEA quan els investigadors participaven en la categoria júnior.

En qualsevol cas, totes les persones guardonades s'han format en el Màster en Enginyeria Acústica del campus de Gandia de la UPV, i quatre d'elles, en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge.

Enginyeria tèxtil

És el cas de Robert Atiénzar, autor del treball Absorción acústica de nuevos tejidos textiles, amb el qual ha obtingut un dels dos Premis Andrés Lara per a Joves Investigadors atorgats enguany per la SEA.

La investigació està realitzada juntament amb Romina del Rey, Rubén Picó i Jaime Gisbert Payá, i, segons explica Atiénzar, "l'ús de tèxtils acústics està augmentant a causa de l'aparició de majors àrees d'aplicació i nous avanços tecnològics. Recentment, s'ha proposat la modificació de les fibres per a obtenir nous tèxtils amb propietats acústiques millorades utilitzant microcàpsules. L'objectiu d'aquest treball ha sigut comparar la influència de les microcàpsules en els teixits tèxtils i valorar les seues propietats com a absorbents del so".

Protecció de la biodiversitat marina

Andrés Morillo, també Màster en Enginyeria Acústica del campus de Gandia de la UPV, és l'altre guanyador del Premi Andrés Lara per a Joves Investigadors. El seu estudi està dirigit per Isabel Pérez-Arjona, Víctor Espinosa, Susana Llorens, Vicent Puig i Miguel Rodilla.

Morillo, que recorda que el mar Mediterrani ha sigut font de recursos pesquers per a les poblacions costaneres des de fa centenars d'anys, indica que, "en les últimes dècades, les poblacions de bivalves, concretament les d'escopinyes Chamelea gallina, han patit un descens pronunciat en el nombre d'individus, la qual cosa és deguda, en part, a factors humans com la sobrepesca o la contaminació dels hàbitats. En aquest treball s'ha proposat la realització d'estudis acústics, barats i no invasius, que permeten conèixer i quantificar les poblacions d'escopinyes del mar Mediterrani, per a poder dur a terme estudis de protecció que ajuden a realitzar polítiques de pesca sostenible".

Biomedicina

Josep Rodríguez Sendra, investigador del campus de Gandia, ha obtingut l'accèssit al Premi Andrés Lara pel treball Monitoring the setting of bone cements using ultrasonic backscattering, realitzat junt amb Noé Jiménez, Francisco Camarena, Rubén Picó i Joan Faus, doctors en odontologia. En la investigació, s'ha desenvolupat un mètode per a monitorar el procés d'enduriment de cements ossis mitjançant l'anàlisi de la retrodispersió ultrasònica.

Per part seua, Sergio Jiménez Gambín ha obtingut el Premi Càtedra Luis de Camoens UC3M per Efectos del método de obtención de las propiedades acústicas de cráneo humano en la propagación focalizada de ultrasonidos, treball que desenvolupa una línia d'investigació dels doctors Francisco Camarena i Noé Jiménez per a combinar ultrasons focalitzats i microbombolles per al tractament de malalties neurodegeneratives de forma local, transitòria, no invasiva i segura.

Investigació de l'univers

Al seu torn, el treball Comparación de distintos métodos para la detección acústica en el detector de neutrinos KM3Net, de Dídac Diego Tortosa, també ha obtingut l'accèssit del Premi Andrés Lara. En aquest, es presenten diferents mètodes de tractament del senyal amb la finalitat d'optimar la detecció acústica del sistema de posicionament acústic del telescopi de neutrins KM3NeT. El treball desenvolupa una línia de treball dels investigadors de la UPV Miguel Ardid i Juan Antonio Martínez Mora.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC