Per la seua obra 'Estamos todas bien'

La valenciana Ana Penyas, enginyera tècnica per l'ETSED i graduada en Belles Arts per la UPV, guardonada amb el Premi Nacional del Còmic

[ 24/10/2018 ]

Ana Penyas (València, 1987), enginyera tècnica per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny i graduada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut guardonada amb el Premi Nacional del Còmic corresponent a 2017 per la seua obra Estamos todas bien.

El reconeixement, atorgat pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, comporta a més una dotació econòmica de 20.000 euros per a l'artista valenciana, que es converteix alhora en la primera dona de la història que obté aquest guardó.

Rescata la veu d'una generació silenciada

A l'hora de decantar-se per l'obra de Penyas, el jurat ha tingut en compte l'habilitat de l'autora per a "rescatar, a partir d'una història familiar, la veu d'una generació silenciada" i "la innovació i la frescor de la posada en escena gràfica, a més de l'habilitat per a integrar recursos del còmic i d'altres mitjans".

El còmic, en paraules de la mateixa guardonada, "parla de la tercera edat, de les meues àvies, però també de moltes altres coses, com la memòria històrica, la repressió, la mirada feminista d'una època...".

"De fet", prossegueix, "vaig triar les meues àvies perquè no havien fet res suposadament destacable en les seues vides. Han sigut mares, mestresses de casa, esposes... i s'han dedicat a cuidar dels altres, com la majoria de les dones de la seua generació, que quasi no van tenir accés als estudis ni al treball fora de casa. Hi ha pocs referents intel·lectuals femenins d'aquesta generació perquè, o es van exiliar o es van morir, o alguna cosa va passar en les seues vides".

Autora revelació al Saló del Còmic de Barcelona

Prèviament a la recepció d'aquest prestigiós guardó, Ana Penyas ja havia rebut un esment en el VI Iberomérica Ilustra, per Viaje al interior, i es va proclamar guanyadora de la setena edició amb Buscando un sitio.

Penyas, que ha participat en diverses exposicions (tant individuals com col·lectives), ha publicat amb Mil razones, Libros del KO, la web cultural MipetitMadrid, elHype i la revista Bostezo; és il·lustradora en Pikara Magazine, i va ser recentment guardonada com a autora revelació al Saló del Còmic de Barcelona.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC