
Spin-off
Què és una Spin-off?
Una Spin-off, que la Llei 14/2011 de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (LCTI) denomina Empresa Basada en Coneixement (EBC), és és una empresa creada amb l’objectiu d’explotar un producte o servei sorgit de la investigació i en la qual, normalment, s’implica personal de l’equip que ha desenvolupat aquesta investigació. Es tracta d’una mena de start-up basat en coneixement.

La Normativa sobre EBCs de la UPV planteja les següents condicions per a reconèixer una EBC:
- Que, d’acord amb la LCTI el seu objecte social consistisca en:
- La investigació, el desenvolupament o la innovació.
- La realització de proves de concepte.
- L’explotació de patents d’invenció i, en general, la cessió i explotació dels drets de la propietat industrial i intel·lectual, obtencions vegetals i secrets empresarials.
- L’ús i aprofitament, industrial o comercial, de les innovacions, dels coneixements científics i dels Resultats de la Investigació.
- La prestació de serveis tècnics relacionats amb els fins propis de la UPV.
- Que mantinga un vincle jurídic-econòmic i, si és el cas, humà, a través del seu Personal d’Investigació o Membres de la Comunitat Universitària, amb la UPV.
- Que es declare expressament com a tal per la UPV, considerant la rellevància de les aportacions (coneixement, així com, infraestructures o Membres de la Comunitat Universitària), de la Universitat a l’EBC UPV.
La generació d’empreses Spin-off genera teixit econòmic d’alt valor, contribueix a la creació d’ocupació per a egressats de la universitat i és el mecanisme més complet de transferència de coneixement. Està recolzada per la Llei orgànica 2/2023 del Sistema Universitari (LOSU).
Com ajuda i2T en la creació de Spin-off?
i2T dona suport a la creació i el desenvolupament inicial d’empreses Spin-off de la UPV com a mecanisme per a transferir resultats d’investigació mitjançant la protecció i la transferència del coneixement a transferir, la nucleació d’un equip promotor equilibrat, la presentació d’inversors i altres agents de suport a les startup i l’assistència en el procés de constitució i desenvolupament inicial de l’empresa.

Normativa de creació EBCs

Procés de creació de Spin-off

Coneixes les nostres guies?
FAQs
Com es participa en una Spin-off?
El personal UPV que promoga una spin-off pot vincular-se a la mateixa de les següents formes:
- Com a soci. Si té més de 10% del capital social haurà d’obtenir la compatibilitat, la qual cosa requerirà la participació de la UPV en l’empresa.
- Com a membre de l’òrgan d’administració de l’empresa. En aquest cas també haurà d’obtenir la compatibilitat, i es requerirà la participació de la UPV en l’empresa.
- Mitjançant la prestació de serveis a través de contractes i convenis de la spin-off amb la UPV.
- Mitjançant contractació laboral a temps parcial que no col·lidisca amb l’horari en la UPV.
- A través d’una excedència temporal per un màxim de 5 anys, amb reserva del lloc de treball en la UPV.
Quin paper juga la UPV en una Spin-off?
La UPV podrà participar com a sòcia en l’empresa, facilitant així l’obtenció de la compatibilitat al personal UPV que el precise i la transferència de la tecnologia en condicions molt favorables. Per regla general, la UPV no participarà en l’òrgan d’administració de l’empresa, però requerirà que aquesta es mantinga com una empresa que explote tecnologia transferida per la UPV i genere riquesa en l’entorn. La UPV si que participarà en les Juntes de Socis i en els processos d’ampliació de capital que haja previst en el Pacte de Socis.
En el cas que la UPV no participe com a sòcia, però sí que es donen els tres elements requerits per la seua Normativa, podrà reconèixer formalment a l’empresa com EBC no participada i, igual que les participades per la UPV, podrà fer un ús gratuït de la marca Spin-off UPV™.
Quins incentius tenen els investigadors promotors?
La participació de la UPV com a sòcia en l’empresa possibilita que al personal d’investigació se li concedisca compatibilitat per a poder tenir més d’un 10% en el capital social, poder formar part de l’òrgan d’administració i ser contractats per a realitzar determinades activitats en l’empresa, això segons el procediment i requisits que estableix l’art. 61 de la LOSU i l’article 18.2 de la LCTI.
Als PDI promotors els serà reconeguda la seua participació en la Spin-off amb fins a 14 punts en el IAI, tal com estableix l’art 9, C)-10.4 del Reglament per a l’Avaluació de l’Activitat d’Investigació, Desenvolupament i Innovació de la UPV.
Quins passos cal donar per a posar en marxa una Spin-off?
Una vegada que es té elaborat un Pla de Negoci i està ben identificat el coneixement que serà transferit i explotat per l’empresa, els passos a donar per a quan la UPV vaja a participar en l’empresa són:
- Presentació de la Sol·licitud d’Empresa Basada en Coneixement, adjuntant el seu Pla de Negoci. En cas d’estar ja constituïda l’empresa, a més: Estatuts, Pacte de Socis, certificats acreditatius d’estar al dia en obligacions fiscals i de seguretat social.
- Negociació dels termes de la relació: Contracte de R+D o Transferència, pacte de socis i compatibilitat del personal UPV, entre l’equip promotor i la Unitat EBC, formada per personal d’Idees UPV, i2T i la Fundació CPI.
- Aprovació de l’Empresa Basada en Coneixement per part de la Comissió Delegada d’Emprenedoria del Consell de Govern i el Consell Social.
- Tramitació de la compatibilitat, si fora el cas, per part de l’equip promotor.
- Constitució de l’empresa (o compra de participacions per UPV si ja estiguera constituïda) davant notari i signatura del Contracte de Llicència i el Pacte de Socis.
Com és la relació entre la Spin-off i la UPV?
Generalment la UPV no intervé en l’òrgan d’administració, sinó que exerceix els seus drets com a sòcia participant en la Junta General a través d’un representant nomenat pel Rector.
Com a sòcia, la UPV subscriu el Pacte de Socis de l’empresa i posa alguna de les seues condicions. És especialment rellevant la condició d’antidilució, que permet a la UPV mantenir el seu percentatge en el capital social fins que l’empresa haja aconseguit un determinat valor.
El Contracte de Transferència regula la relació per la qual la UPV dona una llicència d’un actiu de coneixement registrat a l’empresa a canvi d’unes condicions econòmiques que solen respectar el desenvolupament de l’empresa previst en el pla de negoci.
Amb el temps, poden donar-se noves relacions contractuals de transferència de coneixement entre la spin-off i la UPV i l’empresa pot beneficiar-se de la seua proximitat a la universitat.
Quins suports hi ha per a posar en marxa una Spin-off?
Una empresa spin-off és una iniciativa de gran interès per a transferir coneixement i generar riquesa però també de molt de risc. Això justifica que s’hagen creat diversitat de mecanismes per a secundar i acompanyar aquest procés. A continuació es relacionen recursos de diversa naturalesa:
- El Programa SPIN UPV del Vicerectorat d’Innovació i Transferència és una actuacción desenvolupada per UPV INNOVACIÓ l’objectiu de la qual és impulsar la creació d’empreses basades en coneixement UPV. Ofereix:
- Un itinerari de quatre sessions de formació en emprenedoria. Contacte amb perfils de desenvolupament de negoci/CEOs.
- Una convocatòria de finançament on pots aconseguir fins a 45.000€ per al teu projecte.
- Relació amb l’ecosistema inversor i de micromecenatge.
- Networking amb spin-offs UPV.
- Els programes d’acceleració constitueixen un element important en l’ecosistema emprenedor que abasten una gran varietat de serveis com ara formació, mentoria, accés a finançament i inversió i networking, alhora que afigen valor al procés de creació de l’empresa. Fes clic ací per a conèixer alguns programes d’acceleració que poden resultar del teu interès.
- Existeixen també ajudes públiques orientades de l’una o l’altra forma a la creació d’aquest tipus d’empreses, bé aportant-los finançament basal o finançament per a algun dels seus projectes. Consulta ací la informació actualitzada sobre alternatives de finançament públiques i privades.
- Les spin-off, en la seua arrancada, també necessiten un altre tipus de suport extern en els ámtitos de consultoria estratègica i d’innovació, propietat industrial/intel·lectual, assessorament legal, fiscal i laboral, serveis de comunicació, etc. En la següent guia de recursos trobaràs empreses proveïdores d’aquests serveis
- Altres recursos d’interès són:
- El BIK. Business innovation kit, programa coordinat pels CEEIs de la Comunitat Valenciana per a proporcionar a l’ecosistema emprenedor valencià metodologies i eines d’innovació.
- Serveis de Cambra València i de València Activa d’informació i recursos per a la creació d’empreses.


