Descobreix el teu potencial

Campus de Vera: Tallers

Tallers del segon quadrimestre

(febrer, març i abril)

Criptografia

Desxifrant missatges ocults: Alan Turing i la màquina Enigma

Professorat: Xavier Molero Prieto, Departament d’Informàtica de Sistemes i Computadors (ETSINF)

El taller pretén conscienciar l’alumnat de la importància de preservar la privacitat en internet davant desconeguts. Una de les tècniques bàsiques de l’ocultació de la informació és l’encriptació de missatges.

La part central del taller està dedicada al matemàtic i pioner informàtic Alan Turing i el seu paper en la ruptura de la codificació de la màquina Enigma, dispositiu utilitzat per l’exèrcit alemany durant la II Guerra Mundial. Malgrat la seua contribució a la finalització de la guerra, l’alumnat coneixerà la discriminació i injustícia que va patir per part del govern del Regne Unit.

La màquina Enigma era un dispositiu electromecànic que usava un complex xifratge polialfabètic basat en rotors. L’alumnat aprendrà, mitjançant activitats pràctiques, a encriptar i desencriptar missatges d’una forma molt semblant a com es feia en la realitat.

Foto taller

Pensament computacional

Computational thinking: programació d’un joc de

taula robòtic

Professorat: Francisco Rodríguez Ballester i Antonio Martí Campoy, Departament d’Informàtica de Sistemes i Computadors (ETSINF)

El pensament computacional (computational thinking) és un procés per a la resolució de problemes que inclou habilitats de modelatge i descomposició d’un problema en problemes més senzills, de processament de dades, creació d’algorismes… En aquest taller l’alumnat converteix un robot amb rodes en una pilota de ping-pong. Bé, més aviat en un disc d’hoquei per a poder així jugar unes partides. Però no un disc qualsevol, sinó un amb vida pròpia, que no sempre es mourà en línia recta i portarà incorporat el marcador del partit. Per a programar el robot s’utilitza el llenguatge per blocs MakeCode, similar a Escratx. L’alumnat haurà de descompondre un problema complex en problemes més senzills, i fer ús dels sensors i actuadors del robot.

Tiktociencia’m

Converteix la ciència de la UPV en un èxit de TikTok

Professorat: Luis Zurano, periodista de l’ACOM de la UPV, i Rafa Tatay, creador de continguts de TikTok.

 

Saps que cada vegada més gent s’informa a través de TikTok? T’atreviries a convertir en un vídeo de TikTok alguna de les notícies més destacades de la ciència que es desenvolupa en aquesta Universitat?

Aquest taller, organitzat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I) de l’Àrea de Comunicació i l’equip del canal de TikTok de la Universitat Politècnica de València, et dona l’oportunitat de formar part per unes hores del nostre grup de tiktokers i tiktokeres i comunicadores i comunicadors, amb la ciència de la UPV com a protagonista.

Es tracta d’un taller eminentment pràctic, que permetrà a l’alumnat endinsar-se en l’apassionant món de la comunicació i divulgació científica aprofitant el potencial de les xarxes socials i, sobretot, de TikTok.

Telèfons intel·ligents

Un laboratori a la teua butxaca. Experiments de física amb telèfons mòbils intel·ligents

Professorat: Juan Antonio Monsoriu Serra i Juan Ángel Sans Tresserras, Departament de Física Aplicada (ETSED)

L’ús dels telèfons mòbils intel·ligents està present en la vida quotidiana molt més allà de la funció de realitzar telefonades o interactuar en xarxes socials. Cada vegada més, utilitzem aplicacions que ens permeten fer tasques fins fa poc impensables. 

Moltes d’aquestes apps es basen en l’ús precís i adequat de diferents sensors integrats en l’estructura del nostre mòbil. Hi ha per tant un alt grau de tecnologia que converteix els telèfons en una eina excel·lent per a fer demostracions científiques. 

En aquest taller es proposen alguns experiments senzills de física i tecnologia que es desenvoluparan amb els sensors més comuns que trobem en els nostres mòbils. Per exemple, podem veure com compta els passos el nostre telèfon o què permet convertir-lo en una brúixola o com fotografiar el món microscòpic transformat de forma molt senzilla el mòbil en una cambra macro.

Matemàtiques

Aula-taller Jocs al Quadrat

Professorat: Macarena Trujillo, Dpto. de Matemàtica Aplicada (ETSAV)

En la societat actual on, mirem on mirem, les matemàtiques són presents, resulta especialment important generar una cultura matemàtica. Experiències com a Jocs al quadrat ajuden a fomentar l’aspecte lúdic i cultural de les matemàtiques i tracten de vèncer la possible animadversió cap a aquesta disciplina.

A l’aula-taller Jocs al Quadrat l’objectiu és fomentar la cultura matemàtica, facilitar la compressió dels conceptes d’aquesta ciència, contribuir a la difusió de la mateixa i impulsar vocacions tecnològiques a través de l’acostament a les matemàtiques. Tot això en un ambient lúdic amb jocs interactius en el qual els estudiants resolen diferents reptes matemàtics a partir d’una presentació atractiva, amb unes mínimes instruccions i senzills materials.

Intel·ligència Artificial

De influencers a formigues. Simulant sistemes complexos amb agents intel·ligents

Professorat: Miguel Rebollo, Dpto. de Sistemes Informàtics i Computació (ETSINF)

Aconseguir que un meme o un video es faça viral; estudiar com es propaguen els virus, ja siguen biològics o informàtics; emular la interacció entre depredadors i preses; modelar com es comporten els esbarts d’ocells o com se sincronitzen les cuques de llum; simular moviments de migració o de segregació de persones dins d’una ciutat. Tots aquests fenòmens són aspectes d’una mateixa ciència: els sistemes complexos.

La intel·ligència artificial disposa d’una eina per a construir aquests sistemes: els agents intel·ligents. Es tracta de programes senzills que modelen a un individu. Quan interactuen entre si, apareixen regles i comportaments socials que no estan programats.

En aquest taller treballarem amb Netlogo (https://ccl.northwestern.edu/netlogo/) per a construir algun d’aquests escenaris, programant en l’ordinador el comportament d’agents individuals i veient com, canviant lleugerament els seus paràmetres, el sistema evoluciona de formes molt diferents.

.

Robòtica

Construeix el teu propi robot

Professorat: Leopoldo Armesto Ángel, Departament d’Enginyeria de Sistemes i Automàtica (ETSED) 

Programa divertits robots educatius per a fer-los caminar, moure’s i ballar. Crea expressions de colors, sons, detecta obstacles i controla’ls amb el mòbil de manera senzilla. 

Aquests robots han sigut creats per professors i estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria del Disseny de la UPV, amb el propòsit de desenvolupar solucions de robòtica educativa que s’utilitzen en centres educatius. Estan basats en Arduino i l’eina de programació és senzilla d’usar, la qual cosa et permetrà aconseguir uns resultats molt vistosos en poc temps. Descobreix el fascinant món de la robòtica a través d’aquests xicotets joguets i veuràs que és divertit aprendre amb aquests.

Geocaching

Atrapa el tresor amagat

Professorat: Rafael Ruiz Luna, Àrea de Comunicació (ACOM) y Ricardo Pérez Feito, Departament de Termodinàmica Aplicada (ETSEI)

El geocaching és un joc a nivell mundial basat en geolocalització: usa satèl·lits militars de milions de dòlars per a ajudar-nos a localitzar “tresors” (geocachés) amagats pels jugadors mateixos. Els participants es dirigeixen a unes coordenades GPS i tracten de trobar el geocaché (contenidor) ocult en aqueixa ubicació.

El propòsit d’aquest taller és instruir els alumnes participants sobre les bases i el funcionament del GPS i la geolocalització, així com l’aplicació d’aquesta tecnologia al joc de geocaching. També mostra com es pot aplicar quasi qualsevol branca de la ciència a aquest joc, dotant-li d’una profunditat i diversitat que poques activitats tecnològiques sobre el terreny hi ofereixen.

https://geocaching.upv.es

Tecnologia d’Aliments

Cuiners com Albert i Ferrán Adriá. Taller de cuina molecular, la química que s’amaga darrere de les esferificaciones

Professorat: Virgínia Larrea, Departament de Tecnologia d’Aliments (ETSEAMN)

Segur que has vist en algun programa de cuina com els concursants realitzen elaboracions amb esferificaciones, espumes i textures impossibles…i què hi ha darrere de tot això?. En aquest taller coneixerem una de les tècniques culinàries en la qual es dona forma d’esfera a qualsevol aliment líquid a partir d’un procés químic. La idea és dotar a l’aliment o base d’una textura i aparença similar a la d’un rovell d’ou o a la del caviar i que quan exploten en la boca alliberen el seu contingut sorprenent-nos amb l’aparició del sabor. En algunes ocasions es creen autèntics artificis!

La tècnica d’esferificació és una tècnica de la cuina molecular molt antiga que va ser patentada en 1946 per Peschard, que ha arribat a la seua aplicació actual en cuina d’avantguarda de la mà de cuiners com Albert i Ferrán Adriá.

Repassarem els diferents tipus d`esferificaciones que es poden elaborar, com s’elabora cadascuna d’elles i com és el fonament químic d’aquesta tècnica. A més , veurem altres aplicacions industrials que poden tenir les substàncies químiques utilitzades en l´esferificació, com és per exemple la immobilització d’enzims per atrapament, amb aplicació en diferents sectors industrials com el farmacèutic, l’alimentari o el de la biorremediació i la protecció del medi ambient.

Restauració 

Cirurgians de l’art. Taller de conservació i restauració d’obres d’art

Professorat: Maite Moltó Orts, Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals (FBBAA)

En el camp de la conservació i restauració de béns culturals, s’utilitzen mètodes científics no invasius per a la conservació de les obres d’art. D’aquesta manera, podem valorar la deterioració que ha patit una obra i prevenir els possibles danys en un futur, mitjançant assajos accelerats.

En aquest taller els alumnes podran realitzar documentació fotogràfica d’una pintura, amb llum de l’espectre visible i llum de l’espectre no visible, i descobrir les tècniques d’execució de l’obra, danys o intervencions restauratives anteriors. Totes les dades recaptades en aquest estudi ens ajudaran per a determinar quin és l’estat de conservació en el qual es troba una obra abans de la seua intervenció.

Banc de Germoplasma

Conservant llavors per al futur: De quants cultius podries reconèixer les seues llavors? Com sabries si una llavor està viva?

Professorat: Jaime Prohens, José Vicente Valcárcel, Eva Solbes, Enrique Muñoz, de l’Institut de Conservació i Millora de l’Agrodiversitat Valenciana (COMAV-UPV)

En el Banc de Germoplasma conservem llavors de més de 13.000 varietats de cultius hortícoles en cambres fredes després de disminuir el seu contingut en humitat. Es tracta d’un reservorio de variabilitat que els mejoradores de plantes veuen com un tresor. Són, a més, una assegurança enfront de possibles desastres naturals i enfront del canvi climàtic.

Els estudiants visitaran les instal·lacions, les cambres frigorífiques on es conserven els més 30.000 pots de vidre amb les llavors. Aprendran a reconèixer llavors que fins ara no havien vist i sabran distingir llavors vives de les quals han perdut la seua viabilitat mitjançant l’ús de tècniques de tinció, les mateixes que s’utilitzen per a veure la viabilitat del pol·len.

Retroinformàtica

Ordinadors de museu i videojoc clàssic

Professorat: José Ángel Carsí Cubel, Departament de Sistemes Informàtics i Computació (ETSINF)) 

Aquesta activitat submergeix al visitant en el món i els usos informàtics dels primers ordinadors domèstics. Utilitzem microordinadors Amstrad dels anys 80 del segle XX per a estudiar xicotets programes en llenguatge BASIC (no és necessari conèixer-ho prèviament) i també per a jugar amb videojocs de l’època. A causa de les particularitats de les condicions de l’espai i de la naturalesa del material de treball, Aquest taller pot acollir a 20 persones com a màxim. Taller d’interès per als amants del retro i el vintage.

Ciència de dades

Saps com protegir les teues dades en Internet?

Professorat: María José Ramírez Quintana i Lídia Contreras Ochando, Departament de Sistemes Informàtics i Computació (ETSINF)

Vivim envoltats de dades. Quasi diàriament podem llegir o escoltar notícies en les quals s’esmenten termes com big data, dades obertes, mineria de dades, intel·ligència artificial, etc. I és que estem en la “era de les dades”. L’evolució tecnològica ha facilitat que tots generem dades constantment a partir de telèfons intel·ligents, sensors, dispositius electrònics, xarxes socials i una infinitat més de fonts de les quals moltes vegades no som conscients. Aquestes dades, que s’emmagatzemen en grans quantitats i en diferents llocs, poden ser realment útils per a generar coneixement o respondre preguntes com, per exemple, quin nivell de contaminació hi haurà dins d’una hora, quin és el carrer amb més trànsit de València o quanta gent ha pujat una foto de l’Ajuntament en Instagram en les últimes 24 hores. Però per a poder interpretar i utilitzar aquestes dades és necessari trobar-los, recopilar-los i analitzar-los, per a entendre’ls i poder extraure coneixement útil que ens ajude a respondre a aquestes preguntes.

La Ciència de Dades és el terme usat per a referir-nos a la disciplina que s’ocupa d’explorar i analitzar dades de diferents fonts: dades de mòbils, sensors, de la web, xarxes socials, imatges, bases de dades, etc. L’objectiu d’aquest taller és introduir als alumnes en l’anàlisi de dades, presentant els diferents processos i etapes que se segueixen en un projecte de Ciència de Dades a través de diversos casos pràctics que ells mateixos desenvoluparan.

Arduino 

Programa-ho tu. Taller de programació d’Arduino

Professorat: Francisco José Martínez Zaldívar i Pablo Beneit Mayordomo, Departament de Comunicacions (ETSET)

Aprendrem els esquemes bàsics de programació d’Arduino i interactuarem amb perifèrics. D’aquesta forma, coneixerem com funciona un dispositiu electrònic programable i com controla els subsistemes que es comuniquen directament amb els humans i amb subsistemes electromecànics. La intenció és reflexionar sobre com pot funcionar des d’una màquina de vending que subministra refrescos o aperitius, fins a un cotxe, un avió de joguet radiocontrolat o un senzill robot. La plataforma lliure de maquinari i programari triada sobre la qual s’experimentarà és Arduino i, quant als perifèrics, tindrem botons, potenciòmetres. displays LCD, servos… peces que es troben en els exemples citats.

Biotecnologia

L’ADN de les plantes

Professorat: Javier Herráiz García i Jaime Cebolla, Departament de Biotecnologia (ETSEAMN)

En aquest taller l’alumnat podrà dur a terme un senzill protocol d’extracció de material genètic de plantes. L’objectiu és que puguen comprendre i conèixer l’estructura cel·lular dels vegetals, així com les característiques químiques de la molècula d’ADN, en les quals trobem la informació necessària perquè cada cèl·lula puga desenvolupar-se i integrar-se formant part d’organismes complexos.

Aquestes complexes molècules determinen què es té sintetitzar, on, quan i en quina quantitat. Molts dels processos d’anàlisis de l’ADN en la primera fase requereixen extraure l’ADN, per a a partir d’ací realitzar diferents anàlisis com a hibridació, amplificació per **PCR o seqüenciació. En el taller s’abordarà la primera fase. Per a això, a partir de teixit de fulla vegetal s’extraurà l’ADN, de manera que al final de la pràctica es podrà veure a simple vista com aquest precipita.

També s’aprofitarà el taller per a analitzar la multitud d’aplicacions que té l’anàlisi d’ADN en molts processos de diagnòstics moleculars utilitzats per a detectar la presència de bacteris o virus en l’ambient, així com per al diagnòstic de malalties i anomalies genètiques, o anàlisis forenses (com en **CSI) Cada participant manipularà els materials i reactius seguint el procediment de laboratori que li proporcionarem i al final del procés podran emportar-se a casa el resultat de l’experiment consistent en l’extracció de l’ADN de mostres de matèria vegetal.

Química

ConCienciaT química

Professorat: personal de l’Institut de Tecnologia Química (CSIC-UPV)

L’Institut de Tecnologia Química (centre mixt CSIC-UPV) organitza aquests tallers científics que acosten als estudiants, de manera amena i divertida, principis bàsics de la química que poden trobar-se en el dia a dia relacionats amb temes com ara les energies, l’alimentació o els nous materials.

Els tallers es presenten sota el nom ConCienciaT química; són totalment interactius i, en aquests, els estudiants aprenen química amb experiments senzills, lúdics i alhora molt didàctics per a entendre la importància d’aquesta disciplina. 

Podran fer, per exemple, un volcà de lava casolà, experimentar amb pasta de dents per a elefants i amb flames de colors o construir el seu propi indicador de pH casolà, entre altres activitats.

Aquesta activitat ofereix la possibilitat d’interaccionar en directe amb investigadors de l’ITQ, alhora que fan demostracions i experiments en el laboratori. És una oportunitat única de fer preguntes i de qüestionar-se com la química és present i necessària en el nostre dia a dia.