COSIDANT

La UPV, referència nacional del sector, crea una comissió que regularà l'ús dels drons en el seu nou escenari legal

[ 31/01/2018 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del seu vicerectorat de Recerca, Innovació i Transferència, ha impulsat la creació d'una nova normativa i una comissió, denominada COSIDANT, que regula l'ús dels drons tant en projectes de recerca com en l'àmbit de la docència. Es tracta de la primera universitat espanyola que engega una iniciativa d'aquest tipus.

Actualment, la comissió aglutina a set estructures de recerca de la UPV, que abasten diferents àrees: disseny i construcció, control, enginyeria aeroespacial i geomática, patrimoni, conservació i restauració, i gestió de costes.

Assessorament i revisió de documentació

Israel Quintanilla, president de la Comissió de Sistemes d'Aeronaus No Tripulades (COSIDANT), afirma que "totes elles han de complir els requeriments legals establits per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Així, tant aquestes com qualsevol altra estructura que desitge fer ús dels drons, rebran l'assessorament de la comissió i hauran de comptar amb l'aprovació prèvia de la mateixa per a, a continuació, constituir-se com a operadora aèria autoritzada per AESA i poder així realitzar les seues activitats".

Els objectius principals de COSIDANT seran, per tant, assessorar a les estructures que desitgen realitzar treballs aeris amb drons i revisar la documentació i els requisits necessaris per a aconseguir l'autorització d'AESA.

A més, emetrà un informe raonat favorable/desfavorable per a l'autorització prèvia de la UPV, preceptiu per a iniciar qualsevol tràmit amb AESA. Així mateix, vetlarà per que totes les activitats aèries que es realitzen en el marc de la UPV complisquen amb els requisits legals establits, al mateix temps que atendrà tots els dubtes que li sorgisquen a la comunitat universitària.

Referent nacional

Tal com explica Quintanilla -que també és membre de la Comissió Assessora de Drons d'AESA-, en els últims anys s'està produint un autèntic boom en el sector, així com de les aplicacions que es deriven del seu ús.

"La comunitat científica, i en particular la UPV, no ha quedat al marge d'aquest fet, sinó que més aviat ha sigut un dels impulsors dels avanços d'aquesta tecnologia i la seua aplicació en els més diversos àmbits".

Així, l'engegada d'aquesta comissió reforça el caràcter pioner i el lideratge nacional en aquest sector de la UPV, que va començar en 2014 a donar formació en aquesta temàtica, i actualment imparteix l'únic Màster sobre drons de la universitat espanyola, que engloba totes les àrees d'aquesta disciplina, i en el qual participen més de 100 professors i 30 institucions i empreses.

La UPV compta, a més, amb nombroses estructures de recerca i formació que utilitzen i desenvolupen aquesta tecnologia. "Podem abordar projectes multidisciplinaris de qualsevol àmbit, i açò ja se sap en tots els fòrums del sector. Som una referència en aquest sentit a nivell nacional, que es reforça amb la creació de la Comissió", destaca Quintanilla.

Nous escenaris operacionals

L'engegada de COSIDANT es produeix a més en un moment d'especial importància per al sector, ja que fa només un mes es va aprovar el nou reial decret que regula la utilització civil dels drons a nivell nacional.

En ell s'introdueixen nous escenaris operacionals, volar en entorns urbans, damunt d'aglomeracions, vol nocturn, en espai aeri controlat, i també s'amplia el radi d'acció en vol amb contacte visual.

"L'anterior decret del 2014 solament permetia un escenari, volar de dia i en entorn rural, i encara així, es van constituir més de 3.000 operadores aeronàutiques. No fa falta dir, que amb els nous escenaris permesos, l'embranzida i avanç d'aquesta tecnologia serà encara major del vist fins ara. No obstant açò, és important recalcar que no és que anem a veure drones volant per la ciutat de forma massiva i sense control, sinó tot el contrari, qualsevol operació que es vulga realitzar que comporte un risc, requerirà d'un estudi de seguretat operacional aeronàutic i la seua aprovació per part d'AESA. En la UPV tenim l'experiència i els coneixements per a poder dur a terme aquests estudis amb el rigor que es requereix", conclou Israel Quintanilla.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC