Desenvolupament cerebral

Un estudi UPV-UV-CNRS constata que els cervells dels homes maduren més tard i envelleixen pitjor que els de les dones

[ 27/11/2017 ]

Com va canviant el cervell al llarg de la nostra vida?, quins són els valors normals quant a volum de les estructures cerebrals?, existeixen diferències en el desenvolupament del cervell entre homes i dones? Un estudi realitzat per la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV) i el Centre Nacional per a la Recerca Científica de França (CNRS, en les seues sigles en francès), i publicat en la revista Human Brain Mapping, ofereix respostes a aquestes i altres preguntes.

En total, un equip d'informàtics, neuròlegs i biòlegs d'aquests tres centres, ha analitzat 2944 imatges de ressonància magnètica de cervells, pertanyents a subjectes sans amb edats compreses entre els 9 mesos i els 95 anys (1379 dones i 1565 homes) per a desenvolupar un dels estudis més exhaustius realitzats fins avui sobre el desenvolupament del cervell humà, tant per quantitat de casos analitzats com al rang d'edats avaluat.

Realitzat a partir d'imatges públiques d'institucions europees, americanes i australianes

Per a l'estudi, realitzat a partir d'imatges obtingudes en bases de dades públiques de nou institucions europees, americanes i australianes, els investigadors van analitzar els volums d'hipocamp, amígdala, putamen, accumbens, globus palidus, tàlem i caudat, a més del líquid cefaloraquidi i les substàncies grisa i blanca.

Els resultats han permès obtenir els valors de normalitat de cada estructura cerebral per a una edat i sexe determinats. D'aquesta manera, aquest treball ofereix també una eina de gran valor per al diagnòstic de patologies neurològiques.

José Vicente Manjón, investigador de l'Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA-UPV), assenyala que "aquest estudi estableix un marc de referència. Davant una nova imatge de ressonància magnètica, el professional mèdic pot acarar-la i comprovar si els diferents volums estan dins de la normalitat o si, per contra, detecta algun patró associat a una malaltia. Per exemple, un volum inferior a l'esperat de l'hipocamp implicaria un possible cas d'Alzheimer".

Els cervells dels homes envelleixen pitjor

En aquest estudi, es constaten també diferències existents en l'evolució del cervell dels homes i les dones. Entre altres resultats, s'ha comprovat que la velocitat a la qual s'atrofia el cervell és major en els homes que en les dones. Envelleixen pitjor, sobretot a partir dels 80 anys. A més, per norma general, l'hipocamp -estructura associada a la memòria- sol tenir, de manera relativa, un volum lleugerament superior en el cas de les dones.

Enrique Lanuza, del Departament de Biologia Cel·lular, Biologia Funcional i Antropologia Física de la UV, afig que la recerca també indica que "el cervell femení arriba al seu màxim de volum més ràpid que en el dels homes. Les seues estructures cerebrals maduren abans". En el cas del líquid cefaloraquidi i les substàncies blanca i grisa, per contra, no s'adverteixen diferències relatives significatives entre uns i altres.

volBrain

Per a dur a terme aquest estudi, els investigadors van utilitzar volBrain, el programari desenvolupat per la UPV i el CNRS en 2015 i que avui és ja una eina de referència internacional per a l'estudi del cervell i l'avanç de la recerca en neuroimagen.

No en va, en els dos últims anys, volBrain ha analitzat més de 51.000 cervells i ha sigut utilitzat per més de 700 universitats, hospitals i centres de recerca de tot el món.

"Ara", conclou Manjón, "integrarem en volBrain els valors de normalitat obtinguts en aquest treball, de manera que qualsevol investigador puga utilitzar el sistema i saber, de forma automàtica, si la imatge que té del cas d'estudi en qüestió està dins dels paràmetres de normalitat o si, per contra, s'adverteix una possible patologia".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC