Innovació i comunicació

David Carson, icona del disseny gràfic dels 90: "No es pot dir que haja trencat les regles. Simplement, mai les vaig conèixer"

[ 24/02/2017 ]
Innovació i comunicació

David Carson (1952, Corpus Christi, Texas), possiblement el dissenyador més important de la dècada dels 90, ha fet una xarrada a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Dissenyador gràfic, director d'art i surfista, Carson es troba de visita a València, on ha presentat el projecte realitzat per a l'empresa CAS Ceràmica en el marc de CEVISAMA, circumstància que ha possibilitat la seua presència en un auditori de la UPV completament ple.

Internacionalment reconegut pel marcat caràcter innovador de les seues propostes, especialment a través de l'ús de tipografies experimentals, Carson va estudiar sociologia i va ser professor i surfista professional durant els 70, faceta que li va permetre dirigir artísticament diverses revistes de música, patins i surf, amb les quals va saber captar l'atenció del món editorial i publicitari.

Passió pel treball

Carson ha arrancat la xarrada mostrant al públic unes quantes fotografies de la seua oficina (un portàtil recolzat en una cadira de jardí a l'aire lliure) i ha parlat de la passió que sent pel seu treball: "Em divertisc fent projectes. No distingisc entre oci, joc, experimentació i treball. M'apassiona el que faig i no descanse, perquè no vaig al treball ni torne a casa mirant el rellotge".

A continuació, el dissenyador ha repassat la multitud d'objectes que inspiren la seua obra, des de detalls de la naturalesa a grafits de mig món, textures, senyals elèctrics, dibuixos de la seua filla, construccions desgavellades, colors vius, una paret de Brooklyn, un senyal de trànsit del Carib, cartells trencats amb trossos arrancats i superposats que creen una nova percepció i, en general, qualsevol cosa que puga resultar intrigant: "Fotografie tot el que veig que pot generar sensacions".

La importància del missatge

El gurú del disseny grunge ha oferit desenes de consells als estudiants, començant per la importància del missatge: "No confongueu la llegibilitat amb la comunicació. Que una cosa siga llegible no garanteix que es comunique. El disseny gràfic en les últimes dècades s'ha gentrificat molt. Els dissenyadors s'han fet còmodes i han deixat que els editors prenguen les decisions. Afortunadament, sembla que ara hi ha un moviment de retorn al disseny expressiu, no avorrit, no monòton i igual. Les coses estan tornant a ser com quan jo vaig començar. Torna l'experimentació".

Al costat d'alguns dels seus treballs més coneguts, Carson ha mostrat, sobretot, els dissenys que els clients no van elegir: "Les grans marques són molt diferents dels clients als quals jo estava acostumat. Posen moltes restriccions. Tantes que, al final, només queden dues opcions: abandonar o acceptar el desafiament. Per a mi també ha sigut estimulant col·laborar amb aquestes. Quan he aconseguit convèncer-los d'alguna cosa, ho he vist com una petita victòria".

"No permet que l'ordinador decidisca per mi"

Quant a la seua relació amb les normes, Carson ha explicat que "no es pot dir que haja trencat les regles. Simplement, mai les vaig conèixer. Així que vaig fer el que volia. Mai he utilitzat quadrícules. En els meus dissenys, no hi ha llocs predefinits per a les coses. I, per descomptat, no permet que l'ordinador decidisca per mi on han d'anar els logos, els números de pàgines o qualsevol altre element. Per a mi, tot és important, fins al mínim detall".

"M'agraden les retallades que faig en les fotografies", ha afegit. "M'agrada que les fotografies determinen amb la seua textura quina tipografia hi encaixa en cada cas. Ensenyar sols una part del tot serveix per a estimular l'interès per saber més. Qualsevol tècnica és útil per a aconseguir cridar l'atenció del públic i ajudar les empreses a reinventar-se", ha conclòs Carson.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny