Film de grafè

La UPV desenvolupa un nou catalitzador que incrementa l'eficiència en la producció de fàrmacs i compostos electrònics

[ 11/11/2015 ]
Film de grafè

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de Bucarest i la Universitat Kamaraj de Madurai (Índia), ha desenvolupat un nou material catalitzador, compost per grafè i nanopartícules metàl·liques orientades, que permet, entre altres aplicacions, incrementar l'eficiència en la producció de fàrmacs i productes fitosanitaris o compostos per a electrònica.

A més del material en si, la principal novetat del treball desenvolupat pels investigadors -els resultats del qual s'han publicat en la revista Nature Communications- rau en el procés d'obtenció, ja que han sigut capaços d'aconseguir el film de grafè que conté les nanopartícules orientades metàl·liques -ja siguen de coure o d'or- en una única etapa.

Entre cent mil i un milió de vegades més actiu que els compostos utilitzats en l'actualitat

Hermenegildo García, investigador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la UPV i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), explica que "la unió entre els dos components del material i el fet que les nanopartícules adquirisquen l'orientació adequada espontàniament redunden directament en l'eficiència i la funcionalitat del nou material com a catalitzador. Comparat amb els compostos metàl·lics solubles utilitzats actualment, és entre cent mil i un milió de vegades més actiu."

Per fer comprendre la importància de les prestacions del nou material dissenyat, l'investigador de l'ITQ (UPV-CSIC) en compara el procés de fabricació en un únic pas amb la idea que "fórem capaços de posar els carrers i els edificis d'una ciutat correctament orientats. El nou material afavoreix l'acoblament entre els reactius que donaran lloc als fàrmacs i compostos fitosanitaris, de manera que es forme un nou enllaç de forma fàcil i eficient." La causa d'aquesta major activitat és que les partícules metàl·liques de dimensions nanomètriques presenten l'ordenació més adequada per a unir els reactius.

Al costat d'Hermenegildo García, en el desenvolupament del film de grafè hi han participat també Mercedes Álvaro i Juan F. Blandez, investigadors del Departament de Química de la UPV, juntament amb Ana Primer i Iván Esteve, membres tots dos de l'ITQ (UPV-CSIC).

Transformació del biopolímer en grafè, sobre el qual s'assenten les nanopartícules generades pels metalls

El procés per a l'obtenció del grafè amb nanopartícules orientades s'inicia amb la purificació de la matèria primera: algues i pell de gambes. Posteriorment, els biopolímers naturals s'impregnen amb els ions metàl·lics i es disposen com una pel·lícula sobre quars, i el sistema s'escalfa a altes temperatures (1.200 graus).

En aquestes condicions, el biopolímer es converteix en grafè. Mentrestant, els metalls van generant les nanopartícules que s'assenten sobre aquest.

"Continuant amb l'analogia, el procés s'inicia formant primer el grafè, que seria els carrers de la ciutat. Després, es creen els edificis, que assimilem a les nanopartícules metàl·liques, les quals es col·loquen al lloc correcte i se n'afavoreix l'orientació més adequada. D'aquesta manera, aconseguim una major eficiència del material obtingut", conclou García.

Notícia en UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC