Snack antioxidant

Investigadors de la Universitat Politècnica de València desenvolupen un aperitiu que ajuda a reduir els riscos cardiovasculars en xiquets obesos.

Snack antioxidant

Investigadors de la Universitat Politècnica de València, l'Hospital Universitari Doctor Peset, la Universitat de València i l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments del CSIC han dissenyat i comprovat l'eficàcia d'un nou aperitiu de poma impregnat amb suc de mandarina que redueix els riscos cardiovasculars en xiquets obesos i millora el seu benestar fisiològic.

El producte, desenvolupat a escala de laboratori a les instal·lacions de l'Institut d'Enginyeria dels Aliments per al Desenvolupament de la UPV, destaca per l'alt potencial antioxidant i antiinflamatori. A més, l'aperitiu conserva totes les propietats fins a dos mesos després de la seua elaboració.

Segons destaquen els investigadors, 40 grams d'aquest producte proporcionen els components bioactius d'un got de suc de mandarina fresca i dues pomes. Els resultats d'aquest treball han sigut publicats recentment en les revistes International Journal of Food Sciences and Nutrition, Nutrición hospitalaria i Innovative Food Science and Emerging Technologies.

Per a analitzar les propietats i el valor funcional de l'snack, es va dur a terme un estudi en el qual van participar 48 xiquets obesos entre 9 i 15 anys, que estaven sent tractats al Servei de Pediatria de l'Hospital Universitari Doctor Peset. En concret, es va avaluar l'efecte de la incorporació dels aperitius a una dieta baixa en energia, que els xiquets van seguir durant quatre setmanes.

A partir d'aquest estudi, els investigadors van comprovar com la incorporació a la dieta de l'aliment funcional va millorar la pressió sanguínia sistòlica i el perfil lipídic (tipus de greixos presents en la sang) dels xiquets; així mateix, van augmentar les defenses antioxidants i van disminuir els marcadors relacionats amb el dany oxidatiu a l'ADN i amb la inflamació, tots factors de risc cardiovascular.

"No es tracta d'un producte que induïsca una pèrdua de pes en els xiquets, però sí que contribuiria a millorar-ne la qualitat de vida. La modificació de l'estrès oxidatiu en el teixit adipós pot ajudar en la prevenció del risc cardiovascular associat a l'obesitat infantil i, a llarg termini, a evitar patologies com l'arteriosclerosi (enduriment i estrenyiment de les artèries provocat per l'acumulació de greix, colesterol i altres substàncies)", destaca la doctora Pilar Codoñer, cap del Servei de Pediatria de l'Hospital Universitari Doctor Peset i professora titular del Departament de Pediatria de la Universitat de València. Actualment, l'índex d'obesitat infantil a la Comunitat Valenciana oscil·la entre el 12 i el 13%, una xifra que puja fins al 20% si s'inclouen els menors amb sobrepès.

Per a obtenir l'snack, els investigadors van enriquir rodanxes de poma amb suc de mandarina utilitzant amb aquesta finalitat una tecnologia d'impregnació al buit desenvolupada i patentada per l'equip de la UPV, que permet incorporar ingredients addicionals a l'estructura dels aliments porosos, com el cas de les fruites i hortalisses.

"Després de diversos anys de treball, el producte està preparat ja per a poder ser comercialitzat per aquelles empreses que hi estiguen interessades. El nostre aperitiu té totes les propietats de dos productes tan saludables com la poma i la mandarina, i no té cap ingredient afegit. Es tracta d'una alternativa als aperitius que hi ha al mercat que contenen olis i greixos saturats i que, per tant, són molt calòrics", conclou Noelia Betoret, investigadora principal del projecte i professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural.

Aquest treball s'emmarca en la tesi d'Ester Betoret, investigadora també de l'Institut d'Enginyeria dels Aliments per al Desenvolupament de la Universitat Politècnica de València, i va ser finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries