Logística de robots

La UPV coordina el desenvolupament de LogiBlock, una plataforma que permetrà que les pimes optimitzen els seus rendiments productius i econòmics

[ 13/09/2021 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Centre d'Investigació en Gestió i Enginyeria de Producció (CIGEP) i l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (Ai2), coordina el desenvolupament de LogiBlock.

Es tracta d'una plataforma que facilitarà la gestió de les flotes de robots i vehicles autònoms en les petites i mitjanes empreses, on actualment el seu ús és limitat. Aquesta gestió permetrà, a través de la implantació de diferents habilitadors tecnològics, que les pimes optimitzen els rendiments productius i econòmics.

El projecte té el suport de l'Agència Valenciana d'Innovació (AVI) i el cofinançament de la Unió Europea a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020. En la plataforma LogiBlock participen, a més, l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC-AICE) i l'Institut Tecnològic Metal·lomecànic, del Moble, de la Fusta, de l?Embalatge i Afins (AIDIMME), i les empreses Exos Solutions SL i Robotnik.

Gestió de flotes de robots

L'objectiu principal de Logiblock és facilitar el desplegament, la planificació, la gestió i la supervisió de flotes de robots mòbils i manipuladors (mòbils o portàtils) en petites i mitjanes empreses, perquè executen tasques logístiques en entorns industrials. D'aquesta manera, LogiBlock farà possible que els vehicles autònoms i robots col·laboratius executen tasques en la logística interna de les pimes, que afavoriran l'automatització i eficiència de processos.

A més, LogiBlock desplegarà una sèrie de serveis de monitoratge i supervisió en núvol que connectaran els robots amb la lògica de gestió i optimització, a més de facilitar, entre altres, la gestió de la flota de robots, la planificació i seqüenciació òptima de les operacions, l'encaminament i el control de les operacions per mitjà d'indicadors.

Solució per a les pimes

Tots aquests serveis “clau en mà” proporcionats a les petites i mitjanes empreses, inclouen també la cadena de blocs (blockchain) i la traçabilitat en la cadena de subministrament, a fi de facilitar la col·laboració de tots els agents que intervenen en aquesta cadena.

I és que, si bé els vehicles guiats automàticament (VGA) per al transport de béns i materials són avui dia una solució estesa en grans instal·lacions industrials i magatzems de transferència de gran grandària, on ofereixen avantatges econòmics i administratius significatius, l'ús d'aquests vehicles en instal·lacions de menor grandària és molt limitat, principalment degut al fet que el disseny dels robots està adaptat a grans espais industrials, i no són tan eficients en fàbriques o magatzems de menor grandària, perquè no han sigut dissenyats per a ajustar-se a les seues especificacions i restriccions concretes.

D'altra banda, les petites i mitjanes empreses tenen menys recursos econòmics i tècnics per a realitzar les inversions necessàries per a implantar i gestionar aquests vehicles, la qual cosa representa una bretxa digital que els resta competitivitat. LogiBlock pretén desenvolupar, gràcies a la intel·ligència artificial, serveis de navegació i gestió de flotes de robots mòbils en entorns compartits amb humans, amb navegació lliure a través tecnologia làser i de banda ultraampla (ultra wideband).

Una opció més econòmica i flexible

La implantació d'aquesta mena de robots és molt més senzilla que la dels VGA, ja que, entre altres coses, no requereix modificacions del layout, per la qual cosa és una opció més econòmica, flexible i a l'abast de moltes pimes en l'actualitat. A més, la integració de tecnologies d’internet de les coses (IdC) industrial i de cadena de blocs permetrà traçar les operacions realitzades pels robots en un sistema de confiança, descentralitzat i protegit d'alteracions, la qual cosa facilitarà la traçabilitat de les operacions i la col·laboració en la cadena de subministrament.

La solució serà modular i personalitzable, per a adaptar-se a les necessitats de cada empresa, configurant solucions modulars i versàtils que ajuden al fet que les pimes no es queden arrere en els processos de robotització i automatització.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC