Biòpsia líquida per a la lluita contra el càncer

Andrea Moreno, estudiant del Doctorat en Biotecnologia de la Universitat Politècnica de València, premiada per la seua comunicació científica

[ 03/03/2021 ]

Andrea Moreno, estudiant del Doctorat en Biotecnologia de la Universitat Politècnica de València, ha sigut premiada per una comunicació al VI Simposi de Biòpsia Líquida, en el qual van participar virtualment 800 científics i científiques d'àmbit internacional.

Moreno investiga al Laboratori d'Oncologia Molecular de la Fundació de l'Hospital General de València, on realitza la tesi doctoral amb la qual espera contribuir a la millora del diagnòstic i tractament del càncer. La seua recerca està codirigida pels doctors Carlos Camps, de l'Hospital General, i Eloisa Jantus, professora de la UPV.

La comunicació presentada per Moreno, que ha rebut un premi de 500 euros, es titula Identificació d'alteracions ‘accionables’ mitjançant biòpsia líquida basada en NGS en pacients amb CPNM. El seu objectiu era identificar mutacions específiques dels tumors a fi que els/les pacients de càncer de pulmó puguen rebre teràpies dirigides, utilitzant tècniques no invasives, com la biòpsia líquida.

Segons explica la investigadora, “la biòpsia líquida permet identificar mutacions específiques dels tumors, i facilita l'accés dels pacients de càncer de pulmó a les teràpies dirigides. També permet monitorar els pacients durant els tractaments, de manera que mitjançant anàlisis de sang podem saber si els pacients estan responent o si s'ha de canviar el tractament”.

La investigadora destaca els avantatges de la biòpsia líquida, perquè evita sotmetre el/la pacient a intervencions i perquè poden prendre's mostres les vegades que siga necessari; a més, permet obtenir resultats abans fins i tot que es presenten els símptomes o hi haja progressió radiològica.

Andrea Moreno és beneficiària des del 2019 d'una ajuda predoctoral en oncologia de l'Associació Espanyola contra el Càncer (AECC), per al projecte d'investigació Immunograma no invasiu. Aproximació multidimensional per a caracteritzar i monitorar l'estatus immune en càncer de pulmó.

La científica va cursar el Grau en Biotecnologia i també el Màster en Biotecnologia Biomèdica de la UPV, abans de realitzar el doctorat i decantar-se per la investigació en oncologia: “Com a biotecnòloga m'interessava molt l'oncologia molecular, ja que hi ha moltíssims aspectes per a investigar i comprendre millor l'evolució dels tumors, no solament estudiant les alteracions moleculars del mateix tumor, sinó també el microambient tumoral i la seua interacció amb el sistema immune. Ara estic fent la tesi al laboratori del doctor Carlos Camps i la doctora Eloisa Jantus, gràcies a una beca de l'Associació Espanyola contra el Càncer (AECC), la qual cosa em permet aportar el meu granet d'arena a la lluita contra el càncer”.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny