Els ODS a les universitats espanyoles

La Universitat Politècnica de València presenta la seua proposta per a mesurar el grau de compliment dels objectius de desenvolupament sostenible

[ 29/12/2020 ]

La Universitat Politècnica de València ha presentat els primers resultats de l'informe Els ODS a les universitats espanyoles: una proposta de la UPV per a mesurar el seu grau de compliment, elaborat pel Centre de Cooperació al Desenvolupament.

En la presentació del document, realitzada per videoconferència, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha remarcat la importància “de donar a conèixer tot el treball que s'ha dut a terme i tot el que ens queda per fer en la universitat entorn dels ODS”. I ha assenyalat que aquest informe permetrà incentivar la reflexió, “servirà d'estímul per a l'avanç i la millora cap a la societat, en mostrar que els campus universitaris són espais on es treballa en pro de l'Agenda 2030”.

Per part seua, la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha remarcat la importància d'aquest informe per a impulsar la implantació dels ODS. I és que, “és fonamental que plantegem ja objectius concrets, amb terminis d'execució i que siguen avaluables. Necessitem passar a l'acció i moltes vegades és la falta de concreció o la manca d'un full de ruta clar el que ens impedeix avançar”.

“És temps d'actuar. Estem vivint una pandèmia, una crisi econòmica i social i fins i tot democràtica, i necessitem reconstruir i reinventar el món en el qual vivim. L'Agenda 2030 ens permet tindre la base per a la configuració de les noves polítiques i per a entendre que les aliances són la peça fonamental per a la transformació”, ha assenyalat el director adjunt del Gabinet de la Ministra d'Educació i Formació Professional, Federico Buyolo García.

Objecte de l'estudi

Al setembre de 2015, l'Assemblea General de Nacions Unides va aprovar l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, un extens pla d'acció basat en tres eixos: les persones, el planeta i la prosperitat, que ha de guiar les estratègies de desenvolupament a nivell mundial durant els pròxims anys. L'Agenda planteja 17 grans objectius, que són els denominats Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

En aquest marc, cadascun dels diferents agents: governs, organitzacions de la societat civil, universitats i centres de coneixement, sector privat, etc. ha iniciat un procés de reflexió sobre el rol que poden exercir en la consecució d'aquest desenvolupament humà sostenible, així com les estratègies i actuacions idònies per a dur-ho a terme.

En el cas de les universitats, és evident el paper que exerceixen com a agents de canvi, des de les seues tres funcions bàsiques per excel·lència: la formació, la investigació i la transferència de coneixement.

Alt percentatge de compliment dels ODS

El treball ha sigut configurat sobre la base de quatre nivells de mesura, els quals abasten des dels aspectes més generals i fonamentals (nivell 1), fins als més concrets i específics (nivell 4). Aquest primer informe presenta els resultats del treball realitzat tenint en compte els nivells 1 i 2, la qual cosa proporciona una imatge molt general del grau de compromís de la universitat. Quan en la segona fase de l'informe s'analitzen els altres dos nivells, es podrà veure quin és el seu nivell real de compliment dels ODS.

Els resultats de l'informe assenyalen que la UPV mostra percentatges de compliment elevats, superiors al 90%, en set de les vuit categories d'anàlisis proposades (en totes, menys en la realització/ publicació d'un informe de sostenibilitat) i referides al conjunt d’ODS aplicables. Així mateix, és destacable el fet que en quatre d'aquestes categories assoleix el 100% de compliment: oferta acadèmica, participació en el debat i elaboració de polítiques públiques, relació amb la comunitat i constitució d'aliances.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC