Premi Internacional a la Innovació en Carreteres

Els investigadors de la UPV Eugenio Pellicer i Roberto Paredes han guanyat el Premi de la FAEC, dotat amb 12.000 euros, amb un estudi sobre conservació de paviments urbans

[ 04/12/2020 ]

El projecte SIMEPU (Sistema integral per al manteniment eficient de paviments urbans) ha guanyat el Premi Internacional a la Innovació en Carreteres Juan Antonio Fernández del Campo, certamen promogut per la Fundació de l'Associació Espanyola de la Carretera.

Els investigadors han desenvolupat una aplicació basada en un sistema d'informació geogràfica, d’ús fàcil, que permet identificar i quantificar les deterioracions en el paviment de manera automàtica. A continuació, a partir del processament d'imatges procedents de càmeres de baix cost, pot predir quin serà l'estat de la xarxa en un futur i, així, poder establir una programació eficient i proactiva de les actuacions de manteniment i rehabilitació del paviment urbà a mitjà i llarg termini.

Aquestes imatges són processades mitjançant tècniques d'aprenentatge profund, en concret mitjançant xarxes convolucionals. Com explica l'investigador Roberto Paredes, “Es realitza un doble processament. Primer es distingeix entre imatges sense cap mena de fallada i imatges que sí que en tenen. En segon lloc, només sobre les imatges prèviament classificades amb fallada, tornem a distingir la seua tipologia amb taxes d'encert per damunt del 95%”.

“En una setmana podríem enregistrar imatges de tots els carrers de la ciutat de València amb un vehicle treballant entre 12 i 14 hores al dia. A partir d'ací, amb el tractament de les imatges podem tenir un mapa de l'estat del paviment de tota la ciutat”, explica Eugenio Pellicer, director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports.

L'estudi ha sigut desenvolupat pels investigadors de la UPV Eugenio Pellicer, del Grup de Gestió del Procés Projecte-Construcció, i Roberto Paredes, del Centre d'Investigació Pattern Recognition and Human Language Technology. Amb ells han treballat Jesús Felipo, José Ramón López i José Ortiz, de l’empresa Pavasal Empresa Constructora; Juan Sánchez-Robles de CPS Infraestructuras Movilidad y Medio Ambiente, i un equip d’investigadors de la UPV que inclou a David Llopis, Tatiana García, Mario Parreño, Laura Montalbán, Amalia Sanz, Adrián Santes, y Samuel Sáez.

Problemes en la gestió del paviment urbà

La gestió actual del paviment urbà no compta amb mètodes eficients per a la detecció de danys i tampoc té en compte factors relacionats amb la sostenibilitat social i mediambiental en la presa de decisions.

L'eina desenvolupada pels investigadors de la UPV evita la subjectivitat derivada de la inspecció visual i redueix temps i costos de l'avaluació del paviment. També permet homogeneïtzar la predicció futura de l'estat del ferm en incorporar, a més de variables tècniques, variables relacionades amb el volum de trànsit i la climatologia. El model per a la presa de decisions inclou criteris com les emissions de CO¿ o la proximitat a infraestructures de desenvolupament social i econòmic, amb la finalitat de reduir els costos també des d'una perspectiva social i mediambiental.

El Premi Internacional a la Innovació en Carreteres Juan Antonio Fernández del Campo, que ha celebrat la vuitena edició, està dotat amb 12.000 euros. A més, la Fundació de l'Associació Espanyola de la Carretera (FAEC), promotora del certamen, edita la investigació guanyadora en un volum de col·lecció.

El jurat, integrat per personal expert de l'àmbit nacional i internacional, ha atorgat a més un accèssit al treball titulat Estudio de riegos asfálticos de liga entre capas asfálticas para rehabilitación de pavimentos flexibles fresados, del qual és autor José Julián Rivera, de LEMaC, centre d'investigacions viàries dependent de la Universitat Tecnològica Nacional-Facultat Regional La Plata i la Comissió d'Investigacions Científiques de la província de Buenos Aires (l'Argentina).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC