Un dels majors projectes europeus

La UPV coordina enginyers, clínics i biòlegs per a desenvolupar nous mètodes de diagnòstic de la fibril·lació auricular i millorar la gestió de pacients

[ 28/10/2020 ]

La fibril·lació auricular (FA) és una patologia que provoca una freqüència cardíaca irregular i, sovint, anormalment ràpida. Amb manifestacions diferents en cada pacient, provoca un empitjorament de la qualitat de vida i una dràstica reducció de l'esperança de vida. Avui dia, és l'arrítmia cardíaca més comuna; afecta més de 6 milions d'europeus i es preveu que la seua prevalença es duplique en els pròxims quaranta anys. A més, el seu cost supera l'1% dels pressupostos dels sistemes sanitaris europeus (13.500 milions anuals).

Per a revertir aquestes xifres –o almenys reduir-les–, els experts coincideixen en la necessitat d'impulsar una gestió individualitzada del pacient, mitjançant la personalització de les teràpies cardiovasculars. En aquest context, la Universitat Politècnica de València, a través del seu Institut ITACA, coordina PersonalizeAF, un dels majors projectes d'investigació a nivell europeu, finançat pel programa Marie Curie H2020 de la UE.

En aquesta iniciativa, hi participen universitats, hospitals i empreses europees que investiguen la fibril·lació auricular des de diferents àmbits. Mitjançant l'ús de la intel·ligència artificial, el processament de senyal o la investigació en cèl·lules mare, PersonalizeAF uneix enginyers, clínics i biòlegs amb l'objectiu de millorar els tractaments, desenvolupar nous mètodes de diagnòstic i optimitzar la gestió de pacients.

“PersonalizeAF aborda aquest desafiament mitjançant un transformador programa internacional; un programa multidisciplinari d'investigació i capacitació en noves tecnologies i estratègies innovadores per al tractament de la malaltia”, destaca María Guillem, coordinadora del projecte i subdirectora de l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València.

Primera reunió, amb un esdeveniment únic

La primera reunió del consorci té lloc avui, dimecres i demà dijous, organitzada per l'Institut ITACA. Durant aquesta trobada, se celebrarà a més un esdeveniment únic de divulgació ciutadana sobre FA per a debatre diferents perspectives sobre la malaltia i el seu tractament, i en el qual es prestarà especial atenció als pacients i al públic en general. L'activitat, que porta per títol “Improving treatments for Atrial Fibrillation, a challenge for the welfare system”, unirà pacients, investigadors i clínics.

“Només és l'inici d'una llarga trajectòria d'un projecte que revolucionarà el camp de la fibril·lació auricular i millorarà la vida de milions de persones”, conclou María Guillem.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny